Co je lepší snídat pohanku nebo ovesné vločky?

Ve starověké Rusi byla kaše považována za kultovní pokrm. Připravovali ho na každý den i na svátky, bez něj by se neobešlo jediné setkání. Kaši se říkalo „předek chleba“ a jedli ji chudí i bohatí.

Dnes je kaše chutná, výživná, dietní snídaně. Při pravidelné konzumaci pokrm obohatí tělo o vitamíny, minerály a vlákninu. Díky neuspěchanému trávení poskytuje dlouhodobý pocit sytosti a přísun energie po celý den.

Z filmové adaptace příběhu o Sherlocku Holmesovi si mnoho lidí pamatuje, že baronet Henry Baskerville jedl na svém panství výhradně ovesné vločky, a proto se mylně domnívají, že jde o tradiční anglickou snídani.

Ve skutečnosti Britové preferují k snídani míchaná vejce se slaninou, několik druhů klobás a toasty.

Jak pochopit, že tělu chybí kolagen: známky nedostatku glykoproteinu

Jaká je nejlepší kaše k snídani?

Jakákoli kaše, pokud neexistují žádné kontraindikace, je dobrá pro zdraví. Jaké jídlo si vybrat k snídani závisí na osobních preferencích.

Někdo preferuje tradiční kaše – z ovesných vloček, pohanky, prosa nebo krupice, jiný zase „exotiku“ – bulgur, quinou nebo kuskus. Jakékoli jídlo může být sladké i slané, dietní a velmi výživné.

1. Pohanková kaše: pro vojáky a šampiony

Slavný velitel, zakladatel ruské vojenské teorie Alexander Suvorov nazval pohankovou kaši „hrdinskou“ a zavedl ji do jídelníčku svých vojáků. A dnes je umístěna jako snídaně pro šampiony.

Pohanka je bohatá na vitamíny skupiny B a cenné aminokyseliny, díky čemuž je prospěšná pro nervový systém a růst svalů. Obsahuje látky cenné pro zdraví trávicího a kardiovaskulárního systému – draslík, fosfor, hořčík, vápník, železo, zinek. Zároveň je bezlepkový, takže ho mohou do jídelníčku zařadit i lidé s celiakií.

Pohanka pomáhá zvyšovat hemoglobin v krvi a je užitečná zejména pro ty, kteří trpí špatnou náladou a sníženou výkonností – zvyšuje produktivitu.

2. Ovesné vločky: pro štíhlost a krásu

Toto jídlo se nazývá „dámský amulet krásy“, protože ovesné vločky zlepšují zdraví pokožky a vlasů, udržují ostrost vidění a snižují vysokou hladinu cukru v krvi. Jedná se o nejlepší druh kaše pro přibírání a udržení zdravé hmotnosti, proto je na světě tolik ovesných diet.

READ
Co když vejce neskladujete v lednici?

Hlavní hodnotou této kaše je vysoký obsah hrubé vlákniny, bílkovin a tuků, vitamínů A, E a skupiny B.

Tato kaše je velmi užitečná pro ty, kteří trpí zažívacími problémy – normalizuje činnost žaludku a střev a podporuje růst zdravé mikroflóry. To vše však platí pouze pro ovesné vločky, které je třeba uvařit. Instantní kaše takové léčivé vlastnosti nemají.

3. Lněná kaše: k pročištění organismu

Pokud jste ještě nezkoušeli kaši z lněných semínek, je čas to napravit. Tento pokrm dokáže zlepšit trávení, posílit imunitní systém a dokonce se zbavit nadváhy.

Lněná kaše obsahuje zdravé tuky – Omega-3-6 mastné kyseliny. Pokud jíte kaše pravidelně, není třeba pít rybí tuk. Ženám v menopauze kaše pomůže vyrovnat se s nepříjemnými příznaky a mladým dívkám – zlepšit stav pokožky a zbavit se akné.

Lněná kaše je užitečná po těžkém jídle: snižuje negativní účinky pití alkoholu a může vám pomoci vrátit se ke zdravému stravování.

Kaše při vaření bobtná a zvětšuje svůj objem, tvoří se sliz, který se může zdát bez chuti. Ale je to ona, kdo obaluje stěny žaludku a podporuje jejich hojení a usnadňuje odstraňování toxinů.

Někteří lidé trpí nedostatkem mědi, protože tato prospěšná látka se běžně v potravinách nevyskytuje. A právě kaše z lněných semínek dokáže vyrovnat její nedostatek a zlepšit zdraví člověka.

4. Kukuřičná kaše: pro bystrou mysl a výbornou paměť

Kyselina glutamová ve svém složení zvyšuje mozkovou aktivitu, a proto je pokrm užitečný pro každého, kdo potřebuje bystrou mysl, vysokou koncentraci a silnou paměť. Je to ideální snídaně před brainstormingem v práci, testy ve škole a zkouškami v ústavu.

Kukuřičná kaše obsahuje hodně vlákniny, takže zlepšuje motilitu střev a pomáhá tělu fungovat jako hodinky. Díky obsahu vitamínů A, C, E, K, PP a skupiny B posiluje nervový systém, zlepšuje stav a vzhled pokožky, zubů a vlasů.

Kukuřičná krupice neobsahuje lepek a doporučuje se těm, kteří mají problémy se srdcem nebo mají diagnostikovanou cukrovku.

5. Jáhlová kaše: pro těhotné ženy a děti

Kaše krásného zářivě žlutého odstínu je lídrem mezi ostatními odrůdami z hlediska obsahu hořčíku – cenného minerálu pro normální činnost nervové soustavy a udržování svalů. Navíc je bohatá na fosfor, draslík a vitamíny skupiny B a neobsahuje lepek.

READ
Okurková šťáva - prospívá a škodí celému tělu, použití při hubnutí, pro pokožku obličeje, video

Kaše má antioxidační vlastnosti a příznivě ovlivňuje funkce jater a slinivky břišní.

Díky vysoké koncentraci mědi, vápníku, hořčíku a zinku v prosu zlepšuje zdraví srdce a je prospěšné pro nastávající maminky. Kaše urychluje krvetvorbu, a proto se doporučuje zařadit do jídelníčku dětí s anémií. Je také užitečný pro rychlé zotavení těla po vleklých onemocněních.

6. Krupicová kaše: pro obnovení síly

O krupicové kaši se v poslední době říká hodně špatného, ​​jako by se neměla dávat dětem a dospělým to neprospívá. Ale ve skutečnosti jsou jeho potenciální škody jen spekulace.

Krupice obsahuje vitamíny B1 a B2, které jsou prospěšné pro zdraví mozku a produktivní činnost nervové soustavy. Je to výborná snídaně pro ty, kteří bojují s chronickou únavou, trpí nervovým přetížením a únavou.

Krupicovou kaši lze doporučit těhotným ženám. Kaše posiluje kostní a svalovou tkáň matky a podporuje zdravý růst plodu. Pokrm je také prospěšný pro zdraví trávicího traktu – kaše obaluje stěny žaludku a pomáhá mu zotavovat se, snižuje riziko vředů a gastritidy.

Děti starší jednoho roku mohou bezpečně jíst krupici, pokud netrpí intolerancí na lepek. Jedná se o velmi výživnou, chutnou a zdravou snídani.

Kuskus je krupice obalená v mouce. Z hlediska zdravotních benefitů se kuskus od krupice nijak neliší.

7. Rýžová kaše: dobrá, ale ne pro každého

Rýže je zásobárnou vitamínů skupiny B, které jsou nezbytné pro nervový systém a dobrý metabolismus. Tyto vitamíny se ale soustřeďují hlavně ve skořápce rýžových zrn, takže od leštěné rýže nemůžete očekávat mnoho výhod.

Bílá rýže je kontraindikována pro lidi s cukrovkou a nedoporučuje se pro osoby náchylné k zácpě.

Další věcí je hnědá, červená a černá rýže. Snídaně z hnědé rýže uklidňuje nervy, zlepšuje mozkovou činnost a pomáhá odstraňovat přebytečné tekutiny z těla. Kaše z červené rýže je dobrá pro diabetiky a zlepšuje zdraví srdce. Černá rýže se doporučuje pro zvýšení ochranných funkcí těla, je užitečná pro zachování zraku a prevenci anémie.

8. Bulgurová kaše: pro zlepšení funkce jater

Bulgur je jádrem pšeničného zrna. Obsahuje maximum živin, proto je tato kaše velmi zdravá.

Chuť bulguru se nejlépe projeví při smažení na másle nebo ghí, v tomto případě však pokrm ztrácí status dietní snídaně a ne každému prospěje. Lidé se zažívacími problémy by se takové pochoutce měli vyhýbat.

READ
Kolik minut byste měli vařit houby před marinováním?

V přírodní formě je bulgur zásobárnou vitamínů K, E a skupiny B, železa, hořčíku, draslíku a mědi. Tato kaše je také bohatá na betakaroten. Bulgur má schopnost stimulovat tok žluči, proto se kaše z něj doporučují pro zlepšení funkce jater.

9. Quinoa kaše: nejen pro sportovce

Quinoa se vyrábí z obilí z čeledi amarantů. Je cenným zdrojem bílkovin a vlákniny. Obsahuje asi 14 % bílkovin a 64 % komplexních sacharidů.

Jedná se o vynikající variantu snídaně pro sportovce a ty, kteří vykonávají těžkou fyzickou práci. Kaše dodává dlouhotrvající pocit plnosti, ale zároveň zůstává dietní potravinou.

Prospěšné je konzumovat quinou jako antioxidační doplněk a zásobárnu vitamínů skupiny B, draslíku, sodíku, manganu, selenu a kyseliny listové. Díky vysokému obsahu selenu normalizují zrna quinoy lidské hormonální hladiny a jsou užitečné pro zvýšení libida.

Snídejte častěji zdravé cereálie a buďte zdraví!

Použité fotomateriály Unsplash

Číst dál

Prevence a léčba bolesti nohou u žen

Zdraví nohou ve stáří: hlavní problémy

S věkem se zdraví vašich nohou může měnit a ovlivnit vaše celkové zdraví: objevují se bolesti a deformace kloubů.

Létající chůze: příčiny onemocnění nohou

Léky na cystitidu

Huminové kyseliny: mýty a pravda

Léky na posílení imunity: jak pomoci tělu

Jak se stát dobrou matkou: 7 pravidel pro (ne)ideální mateřství

Protein pro krásu a zdraví: jak si vybrat kolagen?

Jak si vybrat třpytivé mléko na tělo: znalecký posudek

Novorozenecká výživa

Jak pochopit, která receptura je pro novorozence nejlepší z hlediska nutriční hodnoty a přítomnosti prospěšných látek pro jeho zdraví a vývoj: složení konkrétního produktu studujeme společně s odborníkem.

Lymfedém po mastektomii: konzervativní terapie a prevence

Chlorella s probiotiky: Přirozená podpora zdraví

Stresová inkontinence moči u dětí: příčiny, léčba

Stresová inkontinence moči u dětí: možné příčiny. Co dělat, když se u dítěte objeví stresová inkontinence moči?

Sprej s azelastinem: lék v boji proti alergiím

Trápí vás sezónní alergie a nic jiného nepomáhá? Odborníci MedAboutMe podrobně popisují nejnovější sprej k léčbě alergií u dětí a dospělých

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: