Je možné pít domácí limonádu každý den?

Mnoho lidí si myslí, jak je soda škodlivá. Již dříve se specialisté Roskachestva zabývali některými sladkými sycenými nápoji (cola a estragon), zjištěná porušení zákona souvisela většinou s nespolehlivým značením, ve zkoumané sodovce nebyly identifikovány žádné potenciálně nebezpečné látky. Ale i přes to je soda zdraví škodlivá, pokud je konzumována pravidelně a ve velkém množství. O nebezpečí sladkých nápojů mluvíme s Tatyanou Valerievnou Gorbunovou, endokrinologkou, Institute of Health LLC

Škody sladké sycené vody

Slazené sycené nápoje mohou způsobit následující problémy:

Zubní kaz při každém doušku

Vaše ústa obsahují bakterie, které se živí cukrem a produkují chemikálie, které mohou narušovat zubní sklovinu, a kyselina v sycených nápojích ještě zvyšuje pravděpodobnost zubního kazu. S každým douškem sody zahájíte destruktivní reakci, která trvá asi 20 minut. Pokud pijete sycené nápoje celý den, vaše zuby jsou pod neustálým útokem.

Eroze začíná, když kyseliny obsažené ve slazených sycených nápojích napadají zubní sklovinu (což je vnější ochranná vrstva zubů) a snižují její pevnost. Slazené sycené nápoje mohou také napadnout další vrstvu, dentin a dokonce i kompozitní výplně, což vede k tvorbě kazu. U lidí, kteří pravidelně pijí nealkoholické nápoje, se postupem času vytváří zubní kaz.

poškození způsobené sodou Eroze a zubní kaz

Říhání a pálení žáhy. Bue.

Pití nealkoholických nápojů sycených oxidem uhličitým může způsobit říhání, protože žaludek se roztáhne v důsledku nahromadění oxidu uhličitého v žaludku. Když říhnete, jídlo a žaludeční kyselina mohou cestovat do jícnu a způsobit pálení žáhy a kyselou chuť v ústech.

Harm of soda Říhání a pálení žáhy.jpg

Onemocnění jater v důsledku přetížení fruktózou

Glukóza a fruktóza jsou dvě hlavní sloučeniny přítomné v rafinovaném cukru. Buňky našeho těla mohou snadno metabolizovat glukózu, ale pouze játra mohou metabolizovat fruktózu. Nadměrná konzumace slazených sycených nápojů proto může vést k přetížení fruktózou. V důsledku toho játra přeměňují tuto fruktózu na tuk, který se v ní ukládá. To může v krátké době vést k těžkému ztučnění jater.

Zvýšené riziko obezity kvůli mnoha prázdným kaloriím

Pití sladkých limonád přidává do vaší stravy prázdné kalorie, což vede k nadváze a obezitě.

A nadváha je vážným rizikovým faktorem pro rozvoj diabetu 2. typu, kardiovaskulárních onemocnění a osteoartrózy.

READ
Proč nemůžete použít kulaté akvárium?

Kromě toho, že jde o prázdné kalorie, výzkumy ukazují, že kukuřičný sirup s vysokým obsahem fruktózy, který se nachází v nealkoholických nápojích, spouští hlad a způsobuje, že sníte více jídla, než vaše tělo potřebuje.

Zvýšené riziko vzniku cukrovky v důsledku vysokého příjmu cukru

Soda obsahuje hodně cukru a to může vést k cukrovce. Rychlé sacharidy výrazně zvyšují hladinu glukózy v krvi, což způsobuje, že tělo vyžaduje více inzulínu, hormonu produkovaného slinivkou břišní k regulaci hladiny cukru v krvi. Zvýšená potřeba inzulínu v dlouhodobém horizontu vede k vyčerpání slinivky břišní a způsobuje glukózovou intoleranci.

Snížená pevnost kostí: Soda způsobuje, že tělo vytahuje vápník z kostí a zubů.

Sycené nápoje, jako je cola, obsahují kyselinu fosforečnou a mohou snižovat pevnost kostí, zejména u žen. Kyselina fosforečná zvyšuje kyselost žaludku.

Výsledkem je, že k normalizaci hladiny pH začne tělo využívat vápník, který si bere ze zubů a kostí. Nedostatek vápníku vede k měknutí kostí, osteoporóze a tvorbě kazů.

Onemocnění ledvin: provokace urolitiázy

Sycené nápoje obsahující kukuřičný sirup s vysokým obsahem fruktózy mohou negativně ovlivnit zdraví ledvin tím, že zvyšují hladinu kyseliny močové a způsobují ledvinové kameny.

Dehydratace: Proč byste neměli pít sodu místo vody

Pití sody může způsobit dehydrataci kvůli vysokému obsahu cukru, sodíku a kofeinu. Mnoho lidí pije sodu místo vody, zejména v létě. V důsledku toho nedostávají požadovaný denní příjem vody. Sycené nápoje kromě spousty cukru obsahují konzervanty a barviva, takže vás jen žízní.

Kdo by se měl vzdát sody?

Lidé, kteří mají některou z výše uvedených nemocí nebo k nim mají sklony, by měli ze svého jídelníčku zcela vyloučit slazené sycené nápoje.

Gorbunova Taťána.png

Vzhledem k tomu, že internet často obsahuje dotaz „je možné pít sodu při kojení“, stojí za zmínku, že by ji neměly konzumovat těhotné, kojící ženy a děti do tří let. Vodu s plynem je lepší dětem nedávat vůbec, protože to dráždí žaludek dítěte, způsobuje pálení žáhy a plynatost. A čím později dítě sladkou sodu zkusí, tím lépe.

Jaké jsou důsledky dlouhodobé konzumace sody?

Pravidelná konzumace slazených sycených nápojů po dlouhou dobu vede k vážným následkům, jako jsou:

  • onkologie – Lidé, kteří pijí více než dvě sklenice sody týdně, jsou vystaveni vyššímu riziku vzniku rakoviny slinivky břišní. Ženy po menopauze, které často pijí sodu, mají zvýšenou pravděpodobnost vzniku rakoviny endometria.
  • Dna – zánět nebo bolest kloubů, zejména palců na nohou. K tomuto onemocnění dochází, když velké množství kyseliny močové krystalizuje v krvi. Fruktóza, která se nachází v sycených nápojích, je hlavním sacharidem, který zvyšuje hladinu kyseliny močové v krvi.
  • Leptinová rezistence – hormon produkovaný tukovými buňkami v těle. Konzumace velkého množství fruktózy může způsobit leptinovou rezistenci, a tím zvýšit pravděpodobnost přibírání tuku.
  • Zhoršení paměti – Lidé, kteří pravidelně pijí slazené sycené nápoje, mají větší pravděpodobnost problémů s pamětí, protože „prázdné“ sacharidy snižují tonus hippocampu, mozkového centra zodpovědného za paměť. To může později vést k demenci.
READ
Jak se vypořádat se škůdci ovocných stromů?

Nebezpečí soda_ endometrial cancer.jpg Nebezpečí soda_Gout.jpg

Kolik sody můžu mít?

Když se ptáte na otázku „je možné pít hodně sody“, nezapomeňte, že bez poškození vašeho zdraví lze sladké sycené nápoje pít ve skle ne více než dvakrát týdně a pouze pro zdravé lidi.

WHO doporučuje zkonzumovat ne více než 25 g cukru denně (asi šest čajových lžiček). Průměrně 100 ml sody (například klasické coly) obsahuje 10–11 g cukru, tedy asi dvě lžičky cukru. Ukazuje se, že vypitím 200 ml sladké sycené vody zkonzumujete 2/3 denního příjmu cukru.

Jak snížit škody způsobené sodou

Postupně snižujte pravidelné používání na minimum. Sladká soda se může ředit přírodní minerální vodou, čímž se sníží množství zkonzumovaného cukru.

Můžete si vybrat dietní limonády, které jsou méně kalorické, ale nejsou vždy dobrou alternativou. Přestože neobsahují žádný skutečný cukr, jsou plné umělých sladidel a dalších nezdravých přísad. Pokud přece jen chcete pít dietní nápoj, vyberte si takový, který obsahuje umělé sladidlo stévie: v současnosti je ze všech nejbezpečnější.

Pokud máte rádi sladké sycené nápoje a nemůžete se jich vzdát, pak se snažte, aby váš denní příjem cukru nepřesáhl 25 g. Zamyslete se nad tím, jakých sladkostí jste ochotni se vzdát ve prospěch svého oblíbeného nápoje. Vyřaďte ze svého jídelníčku sladkosti, dorty, zmrzlinu, džem atd. a pijte čaj a kávu bez cukru.

PET láhev obvykle umožňuje průchod kyslíku a dochází k difúzi. A čím déle je nápoj skladován v PET obalu, tím více trpí chuť a vůně. Skleněné lahve mimochodem také umožňují průchod vzduchu do mikroskopických mezer mezi lahví a uzávěrem, ale ve skleněné lahvi dochází k degradačním procesům v menší míře než v PET obalech. Nápoje v kovové plechovce jsou nejvíce chráněny před vzduchem a světlem.

Chladivá, kyselá domácí limonáda nejen skvěle osvěží v horkém dni, ale také vrátí dospělé na minutu do dětství a dodá jejich dětem celé moře příjemných emocí. Chcete se dozvědět více o limonádě? Zajímá tě historie, vlastnosti a odrůdy limonády? Pak si udělejte pohodlí – bude to zajímavé!

Chladivá, kyselá domácí limonáda nejen skvěle osvěží v horkém dni, ale také vrátí dospělé na minutu do dětství a dodá jejich dětem celé moře příjemných emocí. Chcete se dozvědět více o limonádě? Zajímá tě historie, vlastnosti a odrůdy limonády? Pak si udělejte pohodlí – bude to zajímavé!

READ
Co je potřeba udělat, aby bylo dítě úspěšné?

Jak se objevila první limonáda?

Limonáda je sladký nealkoholický nápoj vyrobený z citronové šťávy a vody. V dnešní době se však přidávání citrusových plodů ani nepovažuje za nutné. I když samotný název Limonade odkazuje na anglickou frázi Lemon added, tzn. “s přidáním citronu.”

Podle legendy vynalezl limonádu pohárník krále Ludvíka Velikého, když omylem smíchal sudy vína a citronové šťávy. Cestou ke královskému stolu si všiml chyby, ale nebyl čas ji napravit. Pak se ten chlap rozhodl riskovat – zředil šťávu minerální vodou a předložil nápoj panovníkovi, čímž si nečekaně získal přízeň. O něco později recept ocenil i Petr I., díky kterému se limonáda stala v Ruské říši módou.

Kdo přidal plyn?

V roce 1767 vynalezl anglický chemik J. Priestley čerpadlo k nasycení vody oxidem uhličitým vznikajícím při kvašení piva. Průmyslovou výrobu čerpadel založil Jacob Schweppes (tentýž, kdo vynalezl slavnou značku Schweppes).

Společnost “J. Společnost Schweppe & Co začala vyrábět sycené nápoje s ovocnými a bobulovými sirupy. Přírodní sirupy však byly drahé, a tak začali hledat náhradu. Jako první tuto roli zastávala kyselina citronová a v roce 1833 se limonáda pod skromným názvem „Excellent Sparkling Lemon Ginger Ale“ stala hlavní sodovkou v civilizovaném světě.

Známé jsou i další druhy limonád, např.

  • Citro (z francouzského citron – citron)
  • Buratino (sovětský nápoj, jehož jméno stále používají různé výrobní společnosti)
  • Estragon (zelený nápoj s extraktem z estragonu)
  • Sayan Mountains (výrazným rysem je přítomnost extraktu Leuzea jako jedné ze složek)
  • Ramune (japonský nápoj s příchutí limetky nebo citronu)
  • Bionade (biologická limonáda s ovocnými a bylinnými přísadami, která se vyrábí v Německu)

Jaké jsou výhody domácí limonády?

Tento nápoj kombinuje prospěšné vlastnosti produktů, ze kterých je připraven. Minerální voda dodává tělu řadu důležitých mikro- a makroprvků a citronová šťáva je dobrým souborem vitamínů, antioxidantů a dalších biologicky aktivních látek. Pojďme si vyjmenovat nejzjevnější výhody domácí limonády:

  • Hasí žízeň, zabraňuje dehydrataci
  • Normalizuje rovnováhu vody a soli, pomáhá předcházet tvorbě ledvinových kamenů a odstraňuje toxiny
  • Přispívá k prevenci nachlazení, je posilujícím prostředkem s vysokým obsahem vitamínu C
  • Vitamin P nacházející se v citrusových plodech snižuje propustnost a křehkost kapilár
  • Zlepšuje náladu snížením stresu způsobeného teplem
  • Některé druhy limonád zabraňují usazování cholesterolu na stěnách cév
  • Stimuluje duševní činnost, podporuje zvýšený výkon
READ
Kolikrát lze použít mořské řasy?

Na vlastnosti limonády má samozřejmě velký vliv receptura, způsob přípravy a jaké konkrétní produkty obsahuje její složení.

Může být limonáda škodlivá?

„Pošramocená“ pověst limonády je do značné míry vysvětlena tendencí výrobců přidávat barviva, konzervanty, příchutě a další škodlivé chemikálie navíc nadměrné množství cukru, což ovšem neprospívá ani dospělým, tím méně dětem.

Domácí limonáda je proto vždy lepší než limonáda z obchodu. Chcete se naučit vařit? Nejprve si přečtěte článek “Tipy pro ty, kteří dělají domácí limonádu“!

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: