Můžete jíst granátové jablko, pokud máte těhotenskou cukrovku?

V návaznosti na téma gestační diabetes mellitus (GDM) se pokusím zodpovědět požadavky na podrobnější výživová doporučení.

Hlavní věcí při léčbě GDM jsou dietní změny. Prospěšné může být i mírné cvičení, ale lví podíl na úspěchu spočívá v sestavení individuálního výživového plánu adekvátního klinické situaci (a samozřejmě v dodržování těchto doporučení). Cílem léčby GDM je dosáhnout cílové hladiny glukózy (cukru) v krvi jak nalačno (tj. po celonočním hladovění), tak během dne. Hladiny glukózy jsou důležité zejména na vrcholu její absorpce, tzn. 1-2 hodiny po konzumaci sacharidového jídla. U těhotných žen bez poruch metabolismu sacharidů nepřekračuje hladina glukózy nalačno 5,1 mmol/l, 1 hodinu po jídle – 7,0 mmol/l. Naštěstí lze těchto cílů dosáhnout v 85–90 % případů změnou stravy. Pokud vhodnou výživou dosáhneme cílové hladiny glukózy, sníží se rizika pro matku a plod/novorozence.

Dovolte mi připomenout, že hlavní živiny, které přijímáme z potravy, jsou bílkoviny, tuky a sacharidy. Proteinové potraviny a tuky jsou kalorické, ale vstřebávají se ve formě aminokyselin a malých částeček tuku, takže jejich konzumace nevede ke zvýšení hladiny glukózy v krvi bezprostředně po jídle. To znamená, že po konzumaci míchaných vajec (z jednoho vejce nebo ze tří, je to jedno, i když jsou tato míchaná vejce se sádlem), nedojde k výraznému zvýšení hladiny cukru v krvi. Výrobky obsahující převážně bílkoviny a/nebo tuky jsou maso/drůbež, ryby, sýry, tvaroh, vejce, máslo, ořechy.

Sacharidy se skládají z molekul glukózy navzájem propojených a v gastrointestinálním traktu tyto dlouhé nebo nepříliš dlouhé molekuly rozkládáme na molekuly glukózy, v jejichž podobě dochází k absorpci. Čím delší a složitější molekula a čím méně zpracovaná potravina, tím pomalejší je rozklad, vstřebávání a vzestup hladiny cukru v krvi. To znamená, že sklenice ovocné šťávy zvýší hladinu cukru v krvi mnohem více a mnohem rychleji než porce špaget z tvrdé pšenice. To také znamená, že čím větší je porce sacharidového jídla, tím více se vám zvýší hladina cukru v krvi během 1-2 hodin po jídle. To znamená, že část špaget by měla být malá

Příkladem rychlých sacharidů je cukr a věci obsahující cukr (sladkosti, sušenky, džem, med, bonbóny atd.), stejně jako sladké nápoje, včetně ovocných šťáv.

READ
Jak ošetřit růže proti škůdcům pomocí lidových prostředků?

Příkladem potravin obsahujících pomalé sacharidy jsou obiloviny, ovoce, tekuté mléčné výrobky, brambory, všechny moučné výrobky (chléb, těstoviny), luštěniny.

Zelenina a houby obsahují většinou nestravitelné sacharidy. A protože nejsou tráveny, cukr se výrazně nezvyšuje.

Stručně řečeno, musíme co nejvíce omezit množství jídla, které se rychle vstřebává a rychle zvyšuje hladinu cukru v krvi (tzv. „rychlé“ sacharidy), a „pomalé“ sacharidy rovnoměrně rozmístit v malých dávkách během dne.

☝Úplné odstranění sacharidů z jídla není řešení. Poté tělo začne produkovat glukózu z tuků a v těle matky se zvýší koncentrace produktu rozkladu tuků – ketolátek (například aceton), které mohou ve velkém množství negativně ovlivnit vývoj mozku plodu. . Proto u GDM musíme udržovat rovnováhu – změnit jídelníček tak, aby glukóza nepřekročila cílové hodnoty a zároveň zabránit výskytu ketolátek (acetonu) v moči. Pokud to není možné, pak existují indikace pro předepisování inzulínu.

Existují obecné pokyny, které potřebujete znát a které jsou uvedeny níže. Kromě toho musíte pochopit, že každá těhotná žena je jedinečná a výživová doporučení závisí na věku, indexu tělesné hmotnosti před těhotenstvím, doprovodných onemocněních a také na výsledcích kontrolních měření krevního cukru a laboratorních testů na pozadí současného stavu. strava.

Obecné zásady výživy pro GDM:

Jídelníček by měl být plnohodnotný a svým složením „zdravý“, obsahovat dostatečné množství zeleniny a zeleniny, bílkovinné produkty, zdravé tuky a pomalé sacharidy.

Jídla by měla být zlomková, tzn. přestávky mezi jídly během dne by měly být alespoň 2 a ne více než 4 hodiny

Během dne byste tak měli dostat asi tři malá jídla a 2-3 svačiny

Nevynechávejte jídla a svačiny. Na rozdíl od jiných období života je svačina před spaním v těhotenství důležitá.

Vyhněte se sladkostem a slazeným nápojům. To znamená, že musíte co nejvíce omezit sladkosti, dorty, sušenky, koblihy, med, džem a cukr. Na nápoje nepotřebujete limonádu, sladký čaj/kávu, ovocné džusy (ano, domácí a také „bez přidaného cukru“!)

Můžete používat nekalorická sladidla, která jsou v těhotenství bezpečná – aspartam, sukralóza, acesulfam draselný a steviosid. Je lepší nepoužívat vysoce kalorická sladidla (fruktóza, xylitol, sorbitol), stejně jako sladkosti na nich založené.

READ
Peronosporóza okurek, příprava skleníku na výsadbu. Fermilon

Jídelníček by měl obsahovat dostatek bílkovinných potravin a omezené množství nasycených tuků. Je vhodné jíst hovězí a vepřové maso bez viditelného tuku, kuřecí a krůtí maso, ryby, olivový olej a ořechy. Pro omezení příjmu rtuti v těhotenství je však vhodné omezit množství mořských ryb na dvakrát týdně. Vítány jsou i další zdroje bílkovin – sýry, vejce, ořechy, luštěniny, tvaroh.

Takzvané „pomalé“ sacharidy je nutné rozdělit do malých porcí, rovnoměrně rozložit do celého dne a snažit se nekonzumovat více než 1-2 potraviny obsahující sacharidy najednou. To platí pro všechny obiloviny, brambory, těstoviny, ovoce, chléb, mléko a tekuté mléčné výrobky. Pokud jste například snídali tvaroh a půl banánu (tvaroh nebereme v úvahu, půlka banánu neobsahuje tolik sacharidů), tak glukóza nebude tak vysoká jako po sladké kaši a dokonce vařené s mlékem (obiloviny + mléko + cukr) .

Dejte přednost celozrnným produktům. Čím více je zrno/obiloviny zpracované, tím méně času trvá trávení sacharidů a tím rychleji tyto potraviny zvyšují hladinu cukru v krvi. Po krupicové kaši tedy hladina cukru v krvi stoupne rychleji a výše než po pohance nebo „divoké“ rýži. Ze stejných důvodů byste měli místo běžného bochníku zvolit celozrnný nebo otrubový chléb, stejně jako vařené nebo pečené brambory místo bramborové kaše.

Jíst ovoce je zdravé a zdravé, ale množství najednou by mělo být malé. Pokud jste například snědli tři malá jablka za den, měla by mezi nimi být mezera několika hodin. A pokud jste snědli jedno velké (jsou taková jablka, 300-400 g) nebo obrovský pomeranč, nemělo by to být na jedno posezení, ale v různé denní doby po částech. Ovocným šťávám se raději vyhněte, případně pijte 100% džusy s dužinou, v porcích maximálně 100-150 ml (pokud to hodinu po vypití šťávy nevede k nadměrnému zvýšení glykémie).

Mléko, kefír, fermentované pečené mléko, jogurt – je lepší používat tekuté mléčné výrobky s malým procentem tuku a ne více než sklenici (200 ml) na jídlo. Vyplatí se vzdát se slazených jogurtů a tvarohů a také tvarohů/tvarohů.

Luštěniny obsahují pomalé sacharidy, i když v menším množství než obiloviny nebo brambory. Pokud jsou dobře snášeny, mohou a měly by být konzumovány, velikost porce by neměla být velká.

READ
Kolik soli a cukru potřebujete na marinádu?

Zelenina obsahuje malé množství „pomalých“ sacharidů a je bohatá na nestravitelnou vlákninu (vlákninu z potravy) a živiny. Zeleninu je vhodné jíst několikrát denně. Zelení, saláty, různé druhy zelí, rajčata, cibule, zelené fazolky atd. – to vše je vítáno! Houby obsahují také nestravitelnou vlákninu; Jejich konzumace nevede ke zvýšení hladiny cukru v krvi.

☝Když se v moči objeví ketolátky, doporučuje se před spaním zavést další svačinu (malé množství „dlouhých“ sacharidů).

Všechny výše uvedené body jsou pokyny, které lze a měly by být použity. Je důležité kontrolovat hladinu cukru v krvi po konzumaci různých sacharidových potravin – je důležité pochopit, které potraviny by měly být vyloučeny nebo výrazně omezeny; jaké velikosti porcí zvolit. Některé ženy zjišťují, že mohou jíst rýži nebo pohanku, ale po konzumaci brambor v jakékoli formě nedokážou udržet cílovou hladinu cukru. Jiným nedělají problémy 1-2 brambory, ale jedí jen ovoce na plátky. A tak dále.

V prvních týdnech po zahájení léčby jsou obvykle nutná 3-4 měření glykémie během dne (na lačno + 1 hodinu po sacharidovém jídle). Někteří budou muset měřit častěji, pokud jste zcela zdraví, můžete přejít na méně časté měření. Jakmile je diagnostikován GDM a začne vlastní monitorování, máme 1-2 týdny na to, abychom prostřednictvím dietních změn dosáhli glykemických cílů.

Kromě měření glukózy potřebujete: stanovení ketolátek v moči (běžně žádné nejsou), vlastní monitorování hladin krevního tlaku (cílové hladiny nižší než 130/80 mm Hg) a také odborné ultrazvukové indikátory (příznaky fetopatie, polyhydramnion atd.). Někdy je nutné denní monitorování hladiny glukózy po dobu 2-3 dnů.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: