Výhody a poškození dýně pro tělo, kolik jíst

tři dýně

Dýně je skutečný dar přírody, který člověk jí už dlouho! Dužina tohoto voňavého, jasně oranžového ovoce je neuvěřitelně chutná, výživná a zdravá. A kolik jídel lze připravit ze zralé dýně, to nemůžete spočítat! Rostlina je nenáročná, proto roste na území téměř všech oblastí Ruska, kam na jaře a v létě přichází teplo. Ale i tam, kde zahradnictví a zahradnictví není kvůli klimatickým podmínkám oblasti běžné, můžete dýni najít v obchodě se zeleninou, supermarketu nebo v potravinách. Dýně je velmi levná. Tento produkt rostlinného původu si tedy můžete dosyta užít.

Výhody dýně pro lidské tělo

Přemýšleli jste někdy, jaké je tajemství popularity dýní? Koneckonců, toto ovoce, prosycené paprsky slunce a šťávami samotné přírody, se jí v zemích s různými kulturami, zvyky a tradicemi. Způsob použití tohoto ovoce se může lišit, recepty na vaření se také liší, ale zástupci různých světových kuchyní tento produkt oceňují. A to není náhoda! Je to nepochybně věc vkusu a samozřejmě výhody tohoto produktu jsou neocenitelné. Zvažte, jaké je využití dýně pro lidské tělo.

Popis a vlastnosti

Dýně je jednoletá rostlina patřící do melounové kultury. Plody dýně dosahují ve zralosti až 10 kilogramů hmotnosti. Tvar plodu může být oválný nebo kulatý, nepravidelný (hruškovitý). Barva slupky je jasně oranžová, desaturovaná zelená. Dužnina má medově žlutou nebo sytě oranžovou barvu. Ovoce má specifickou nasládle kořenitou vůni. Chuť zralé dužniny je velmi závislá na odrůdě. Častěji jde o nasládlou nebo bohatou sladkou chuť, proloženou travnatou šťavnatou svěžestí, charakteristickou pro tykve. Jedlá část dýně není jen dužina. Při vaření se také hojně používají dýňová semínka. Konzumují se nebo přidávají jako koření. Kosmetický olej se vyrábí z dýňových semínek.

Energetická hodnota a složení

Na 100 gramů produktu:

  • 26 kcal;
  • 1 g – bílkoviny;
  • 0,1 g – tuky;
  • až 4,4 g – sacharidy;
  • voda – 92 %.

Je pozoruhodné, že tento produkt neobsahuje škrob, škodlivé tuky. Hlavní část hmoty je zdravá dužina, nasycená dietní vlákninou a šťávami. Cukry v tomto zeleninovém ovoci – 2,8 g. Do 0,4 g obsahuje vlákninu.

mnoho dýní na poli

Jaké vitamíny jsou v dýni

Zvláštní hodnota dýně poskytuje bohatý obsah vitamínů a dalších živin.

Jeden zralý plod obsahuje:

  • beta-karoten – až 62 %;
  • vitamín A – až 42%;
  • alfa-karoten – až 85%;
  • vitamíny skupiny B (téměř všechny) 201 až 5-10 %;
  • vitamin E, C, K – do 3-5%.
READ
Léčba domácích fretek - hlavní nemoci a příznaky

Toto voňavé chutné ovoce obsahuje:

  • hořčík – 148 %;
  • vápník – 2,2 %;
  • mangan – 5,3 %;
  • železo – 8%;
  • zinek – 2,8 %;
  • fosfor – 6,2 %;
  • draslík – 7,1 %.

To je jen malá, ale nejjasnější část chemického složení dýně. V dužině tohoto ovoce jsou však i další látky, které příznivě působí na lidské zdraví.

Výhody dýně pro tělo jednoduchými slovy

Pro chemiky a lékaře je samozřejmě snadné určit užitečnost dýně pro tělo pouze při pohledu na složení tohoto ovoce. No, pokusíme se zjistit, co je podstatou výhod dýně pro lidské tělo, přičemž se podíváme nejen na to, jaké vitamíny má dýně, ale také s ohledem na obecné vlastnosti tohoto produktu.

hora dýní

Byly tedy prokázány následující výhody dýně pro lidské zdraví:

  • čištění toxinů a toxinů;
  • normalizace rovnováhy voda-sůl;
  • stabilizace metabolismu;
  • nižší krevní tlak;
  • zvýšení hemoglobinu;
  • zlepšení struktury tkání, zvýšení elasticity;
  • zvýšená imunita;
  • antiparazitní vlastnost (dýňová semínka);
  • zlepšit trávení;
  • vyrovnání glykemického profilu u diabetes mellitus;
  • posílení srdečního svalu a cévních stěn.

Samostatně stojí za zmínku, že konzumace dýňové dužiny nezvyšuje riziko dalšího přírůstku hmotnosti. Toto ovoce, darované sluncem, je docela vhodné pro zdravou výživu. Vydatná a chutná dužina zasytí, ale nepřispívá k ukládání tukové tkáně v těle. Dýně přebytečnou tekutinu spíše odstraňuje než zadržuje.

Pokud zvážíme výhody tohoto produktu z hlediska medicíny, pak bych rád poznamenal, že dýně se doporučuje přidat do stravy s riziky nebo prokázanou skutečností přítomnosti takových onemocnění:

  • diabetes mellitus;
  • hypertenze;
  • urolitiáza;
  • některá onemocnění gastrointestinálního traktu (se souhlasem ošetřujícího lékaře);
  • ateroskleróza;
  • katarální choroby;
  • dočasné oslabení imunity;
  • období menopauzy u žen.

hodně dýní

Dýně přináší neocenitelné výhody mužům a ženám v reprodukčním věku. Předpokládá se, že čerstvá dýňová šťáva má příznivý vliv na mužskou potenci. Vitamínová nasycenost tohoto ovoce je dobrá pro vytvoření zdravého zázemí v ženském těle před početím a během porodu dítěte. Obsah železa v tomto produktu naznačuje, že dužina je dobrá pro krvetvorbu a také pomáhá udržovat zdravou rovnováhu látek v ženském těle během menstruačního období u žen.

Neuvěřitelně užitečný dýňový produkt pro dětskou výživu. Dužnina slunečně oranžových plodů je zařazena do dětského jídelníčku ve věku do 1 roku. Dýně pomáhá zlepšit trávení a dodává dětskému tělu spoustu užitečných látek pro růst a vývoj. Dýňová semínka jsou bezpečným prostředkem proti parazitům. Zařazením semínek do jídelníčku a dětského jídelníčku můžete vytvořit spolehlivou prevenci tak nepříjemného onemocnění, jako je enterobiáza. Semena mají také příznivý vliv na trávení. Je prokázaným faktem, že pravidelnou konzumací dýně si spolehlivě ochráníte zrak a udržíte zdraví očí po dlouhou dobu.

READ
Višňová omáčka se připravuje velmi snadno.

Stojí za to shrnout, mluvit o výhodách dýně. Tento produkt má příznivý účinek na mnoho oddělení lidského těla. Ale ani dýně není dokonalá. V některých případech může být toto ovoce škodlivé.

O nebezpečí dýně

Zvažte případy, kdy byste neměli jíst dýni:

  • akutní fáze peptického vředu žaludku a dvanáctníku;
  • přítomnost potravinové alergie na tento produkt;
  • období zažívacích potíží;
  • hypotenze;
  • zvýšená kyselost;
  • věk dětí do 6 měsíců.

Zde je malý seznam možností, ve kterých se dýně nedá jíst nebo se dá jíst opatrně. Měli byste si také uvědomit, že jakákoli chronická onemocnění, která vyžadují speciální dietu, mohou být kontraindikací pro konzumaci dýně. Potřebujete radu odborníka!

Jak svět jí dýně

Tady je, jak atraktivní dýně, jejíž výhody a škody nenechají nikoho na pochybách, že stojí za to se zajímat a přemýšlet o tom, jak ji použít ve svém menu. Aby to bylo jednodušší, zvažte, jak se toto ovoce jí po celém světě.

Z dužiny dýně se připravuje obrovské množství různých pokrmů. Charakteristickým rysem tohoto produktu je, že jej nelze připsat žádné části vaření. Dýně se používá k přípravě: prvního, druhého chodu, cukrovinek, nápojů, koření, základů pro polotovary, omáček a mnoho dalšího.

Dýně je vařená, dušená, smažená, pečená. Často používejte dýni bez tepelné úpravy. Šťavnatá dužina ovoce má bohatou medově osvěžující chuť, která nevyžaduje žádné přídavky. Proto, pokud neexistují žádné kontraindikace, je lepší jíst dýně bez přísad a tepelného ošetření. Neuvěřitelně chutnající dýňová šťáva. Z dužiny udělejte velmi příjemnou texturu a voňavé pyré. Dýně se přidává do smoothies, čerstvých salátů, směsí.

dýňové mléko a dýně

Jak vybrat dobrou dýni

Abyste se potěšili chutnou a šťavnatou dužinou tohoto ovoce, měli byste si umět vybrat. Jak vybrat dobrou dýni? Vše je velmi jednoduché! Zralý a kvalitní produkt je krásný na pohled, voní. Pokud na slupku zatlačíte, neprotlačí se a nezůstanou žádné důlky. Zralá dýně má poměrně tvrdou horní vrstvu, kterou je obtížné odstranit nožem. Pokud ukrojíte kousek dýně, vyteče šťáva, jasně oranžová a trochu lepkavá. Ale nebude to moc, je to hmatatelné jen při doteku. Dýňová semínka jsou bílá, tvrdá, hladká. Ocas (stopka) zralého ovoce je trochu vysušený, není shnilý. Poklepáním na povrch plodu můžete slyšet jednotný, mírně tupý zvuk. Pokud si dýni přiblížíte k uchu a lehce s ní zatřesete, neměli byste slyšet šplouchání, šustění nebo válení. Dužnina a semena v čerstvém zralém ovoci pevně drží. Na povrchu slupky by neměly být žádné praskliny, promáčkliny, oděrky, hnilobné “oči”.

READ
Popis a vlastnosti pěstování hroznů Furor

Kolik a jak se dýně skladuje

Dýně není produkt podléhající zkáze. Ovoce lze nechat na zimu a při správném skladování vydrží celou sezónu. Plody dýně by měly být skladovány na suchém, tmavém, mírně chladném (do 7 stupňů) místě. Pro dlouhodobé skladování vezměte celé plody.

Ve skutečnosti je dýně mnohostranná, zdravá a chutná rostlina! Pokud máte v ledničce malou dýni, pak je pro vás zajištěna chutná snídaně, oběd nebo večeře. Z tohoto ovoce můžete připravit i sváteční menu. Dýně je dobrá ve všech směrech. Je to chutné, zdravé, světlé a chutné. A dužina tohoto ovoce velmi příjemně voní. Dýňovou příchuť lze nalézt v mnoha parfémových kompozicích.

Z tvrdé kůry dýně se vyrábějí nádherné suvenýry a řemesla.

Příběh! Dýně se k nám dostala z Evropy. A Mexiko je právem považováno za místo narození této kultury. Cílevědomé pěstování této kultury začalo před 8000 lety. Dnes můžeme říci, že nejvíce dýní se vyrábí v Rusku, Číně a Indii. Ale i v evropských zemích je tato rostlinná kultura ceněna, pěstována a široce využívána.

Odborníci Roskachestvo se podělili o nejchutnější dýňová jídla, zjistili pravidla pro skladování produktu a popsali prospěšné vlastnosti dýně.

Obsah

Dýně je z nějakého důvodu nazývána královnou podzimu. Tyto světlé plody jsou skutečným skladištěm vitamínů a minerálů. A ano, čím jasnější barva dýně, tím je zdravější! Dýně totiž díky přítomnosti karotenu získává oranžový odstín a čím vyšší je jeho obsah, tím je dýně světlejší.

Jak si vybrat dýni v obchodě

Nejprve musíte zajistit, aby dýně byla zralá (s hustou kůrou), bez výrazného poškození, se sušeným ocasem. Odborníci se domnívají, že velikost a barva dýně neovlivňuje její chuť. Nákup půlek dýně se však nedoporučuje, protože v tomto případě je poměrně obtížné zaručit hygienickou a hygienickou nezávadnost produktu.

infographic-t.jpg

Jaké typy jsou nejužitečnější?

Dýně všeho druhu obsahují hodně pektinu a karotenu. Dýně je také bohatá na minerální látky – především draslík, vápník, fosfor. Semínka obsahují velké množství zdravých tuků a lehkých rostlinných bílkovin.

Velká tykev. Takové dýně rostou velmi velké a mohou dosáhnout hmotnosti až sto kilogramů. Právě tato odrůda se nejčastěji používá jako dekorace na Halloween. Barva se může lišit od krémové po sytě žlutou nebo dokonce jasně oranžovou. Takové dýně jsou bohaté na cukry a karoten, vhodné na pečení, zeleninové dušení. Obecně lze takovou dýni skladovat několik měsíců a neztratí své spotřebitelské vlastnosti a nebude méně užitečná. V rozřezaném stavu ale dlouho lhát nebude. Velké plody, které nelze použít do týdne, lze oloupat a zmrazit.

READ
Hnojení jahod v srpnu

infographic-t-cr.jpg

S tvrdou kůrou – tato dýně je také kulatá, ale nevytváří velké plody, ale rychle dozrává a má nejchutnější semena. Její dužina je trochu drsná, proto se tato dýně hodí spíše do polévek. Ve srovnání s velkoplodými dýněmi mají dýně s tvrdou kůrou silnější a drsnější slupku, dužnina je vláknitější a drobivější.

infographic-t-tv.jpg

Muškát je nejchutnější a nejsladší z oblíbených odrůd. Jeho dužina má hustou olejovitou texturu, bez přebytečných vláken. Mimochodem, jeho dužina může obsahovat až 11,5 % cukrů, což z něj dělá dobrý dezert. Plody dýně mají různé tvary, ale nejoblíbenější jsou odrůdy hruškovitého tvaru („butternut“), které lze nejčastěji sehnat v obchodech. Odrůdy muškátu mají výraznou sladkou chuť a melounové aroma.

infographic-t-m.jpg

Některé plody dýně mohou být hořké. To je způsobeno obsahem cucurbitacinu v nich, sloučeniny charakteristické pro všechny členy rodiny dýní. Důvodem jejich hromadění může být nadměrné teplo a nedostatečná zálivka při pěstování.

Dýně prospívá a škodí tělu

Při teplotě 6-8 stupňů a relativní vlhkosti 60-70% lze celou dýni skladovat čtyři měsíce až rok a neztratí své nutriční vlastnosti. Nakrájenou dýni skladujte v lednici, doporučuje se ji spotřebovat do týdne.

Ponomareva Tatiana.jpg

fyzioterapeut, výživový poradce, výživový poradce kliniky estetické medicíny “Premium Aesthetics”

Dýně je skvělý sezónní produkt. Jeho energetická hodnota na 100 g surového produktu je pouze 25–37 kcal a v dýni je spousta užitečných látek. Mezi nimi jsou vitamíny A, B, PP, T, C, měď, železo, zinek. Jak víte, jejich spotřeba se během hubnutí zvyšuje, takže ti, kteří chtějí redukovat, by měli dýni zařadit do svého jídelníčku. Navíc má dostatek draslíku, který pomůže zbavit se přebytečné vody (a to je minus 1 kg za měsíc minimálně!). Tato zelenina má také hodně vlákniny, a proto se k masitým pokrmům doporučuje dýňová obloha. Dietní vláknina na sebe váže část tuků a brání jejich ukládání do rezervy. Je důležité si uvědomit, že všechny tyto prospěšné látky jsou zachovány i po tepelném zpracování, ale obsah kalorií dýně po vaření se zvyšuje asi dvakrát kvůli jednoduchým sacharidům, které jsou přítomny ve složení. Dýni proto doporučuji vařit, aby nezměkla, ale zachovala si mírnou křupavost.

READ
Je možné zmrazit palačinky bez náplně

Je pro vás dýňová šťáva dobrá?

Pokud jde o šťávu, v zásadě se nedoporučuje neředěná čerstvě vymačkaná šťáva. Nezáleží na tom, z jakého ovoce nebo zeleniny je vyroben. Je lepší jej ředit vodou 1:1. To je způsobeno skutečností, že v každé čerstvě vymačkané šťávě je vysoká koncentrace organických kyselin, které zvyšují kyselost žaludku. Lidé s gastrointestinálními problémy by takové šťávy neměli pít. A relativně zdravé – doporučuje se džusy ředit.

Komu se doporučuje jíst dýni?

Vysoký obsah solí mědi a železa umožňuje použití dýně při anémii a ateroskleróze.

Syrová dýně posiluje cévy a normalizuje krevní tlak, proto se doporučuje k prevenci onemocnění kardiovaskulárního systému.

Vitamin C obsažený v dýni posiluje imunitní systém a pomáhá tělu bojovat proti virovým onemocněním.

Díky vysokému obsahu vlákniny odvádí dýně z těla toxiny, snižuje hladinu cholesterolu.

Dýně je vynikající diuretikum a projímadlo. Vařená a pečená dýně je schopna aktivovat trávení a odstranit přebytečnou tekutinu z těla. Díky těmto vlastnostem dokáže dýně bojovat s otoky.

Dýně má choleretický účinek, proto je užitečná pro játra, žlučník a také zlepšuje činnost gastrointestinálního traktu.

Dýně zrychluje metabolismus, a proto je považována za ideální surovinu pro ty, kteří chtějí zhubnout.

Vitamin E v dýni zpomaluje proces stárnutí v těle.

Betakaroten obsažený v dýni je velmi prospěšný pro normální činnost očí.

Čerstvá dýňová šťáva je užitečná pro normální fungování nervového systému a působí jako sedativum.

Syrová dýňová dužina působí protizánětlivě a díky tomu napomáhá hojení ran a čištění pleti.

Co se dá vařit z dýně

Nejužitečnější způsob tepelné úpravy této zeleniny je zapéct ji v troubě s kořením a trochou olivového oleje. Ale mnohými milovaná kaše s dýní není nejzdravější varianta. Toto jídlo má vysoký obsah jednoduchých sacharidů. A i když vaříte kaši z celých zrn, pak těm, kteří chtějí zhubnout, se nedoporučuje jíst více než 150 g denně. Nejzdravější způsob konzumace dýně je syrová. Jeho dužinu lze nastrouhat na jemném struhadle a přidat do salátů. Dýně lze také marinovat v citronové šťávě a koření.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: