Jaké jsou výhody pražených slunečnicových semínek?

Mnoho mladých lidí a starších generací nemá odpor k pojídání slunečnicových semínek. Pražená semínka jsou pro mnohé oblíbenou pochoutkou. Ale často můžete slyšet, že konzumace semen může vést k nebezpečným onemocněním a chirurgickým patologiím, jako je apendicitida. Je zařazení slunečnicových semínek do vašeho běžného jídelníčku opravdu škodlivé nebo je výborným zdrojem rostlinných tuků, minerálů a vitamínů? Kolik kalorií obsahují semínka, škodí vaší postavě?

Jak pochopit, že tělu chybí kolagen: známky nedostatku glykoproteinu

Slunečnicová semínka v lidské výživě

Slunečnicová semínka v lidské výživě

Slunečnicová semena se pěstují ve velkých objemech, protože jejich hlavním účelem je získat z nich rostlinný olej. Semena dozrávají uprostřed velkého květu slunečnice, obklopeného jasně žlutými okvětními lístky. Domovinou rostliny je Amerika, slunečnicová semena se u nás objevila před dvěma a půl stoletími. Samotná pražená semínka se však stala tak neodmyslitelnou součástí jídelníčku našich krajanů, že jsou v současnosti považována za tradiční ruskou pochoutku.

Semínka se dnes nejen konzumují, ale používají se i ke zpestření tradiční stravy – přidávají se do salátů, pečiva, moučníků. Slisovaný koláč zbývající při zpracování semen se používá ke krmení zvířat a rybolovu. Při racionálním využití slunečnicových semínek v lidské výživě jsou nepochybně užitečné, ale je důležité vědět, kdy přestat.

Výhody semen: vitamíny, minerály

Slunečnicová semínka jsou bohatá na rostlinné tuky, které jsou pro tělo prospěšné. Lisování slunečnicových semínek umožňuje získat rostlinný olej, který je u nás na vaření nejoblíbenější. To ale není jejich jediná užitečná vlastnost. Semena obsahují hodně hořčíku a vápníku, které jsou nezbytné pro lidské zdraví, a také vitamíny skupiny B, které tělu často chybí. Vzhledem k přítomnosti velkého množství rostlinných tuků v semenech se předpokládá, že obsahují také vitamíny rozpustné v tucích: zejména hodně retinolu a tokoferolu. Navíc obsahuje dostatečné množství vitamínu D, který je nezbytný pro zdraví kostry. Při dlouhodobém skladování se vitamíny neztrácejí, ale částečně se ničí pražením semínek, takže smažená semínka už nejsou tak zdravá. Syrová slunečnicová semínka jsou bohatá na nenasycené mastné kyseliny, které pomáhají udržovat vaši pokožku krásnou a zdravou.

Změna složení tuků při smažení

Zápal milovníků slunečnicových semínek se vyplatí okamžitě zchladit, maximální zdravotní benefity poskytnou pouze dobře usušená a neošetřená slunečnicová semínka, která byla správně skladována. Pokud jsou oloupané, ztrácejí část vitamínů skupiny B a rostlinné tuky oxidují (žluknou). Pokud jsou semena podrobena procesu pražení, vitamíny jsou zničeny ještě aktivněji a nenasycené tuky ztrácejí své příznivé vlastnosti pod vlivem vysokých teplot. Nejneužitečnější jsou proto ze zdravotního hlediska pražená a loupaná slunečnicová zrna v sáčcích prodávaných v obchodech, ačkoli jsou chutná. Nedají se vůbec dlouho skladovat, kažením rostlinných tuků mohou získat hořkou nepříjemnou chuť.

READ
Jaké vlastnosti jsou charakteristické pro odrůdu Pinot Grigio?

Z řečeného vyplývá zřejmý závěr – vyplatí se jíst nepražená slunečnicová semínka ve slupce, jsou nejzdravější, ale ne tak chutná.

Negativní účinky semínek: kalorie navíc

Negativní účinky semínek: kalorie navíc

Semena mají také několik extrémně významných nevýhod, které jsou důležité, včetně těch, kteří sledují svou postavu a kontrolují svou váhu. Díky velkému množství tuku a bohatému složení obsahují slunečnicová semínka mnoho kalorií. Stogramový sáček semínek tedy obsahuje kalorie odpovídající talíři boršče nebo tabulce čokolády. Proto by ve stravě lidí, kteří chtějí zhubnout nebo kontrolují váhu kvůli určitým nemocem, měla být semena výrazně omezena nebo zcela vyloučena. Na rozdíl od vitamínů a zdravých tuků se při pražení slunečnicových semínek neztrácejí žádné kalorie. Konzumace velkého množství pražených semínek každý den může tělu uškodit.

Pole, kde slunečnice rostou, se tedy často nacházejí vedle dálnic. Během několika měsíců, jak rostliny rostou, mohou akumulovat velké množství solí těžkých kovů obsažených ve výfukových plynech. Přidejte k tomu použití hnojiv, prostředků pro hubení škůdců, růstových stimulantů a dalších chemikálií – přínosy takových semen jsou extrémně pochybné. Při nákupu je důležité věnovat pozornost tomu, ve kterých regionech byla semena pěstována, a také vyžadovat certifikáty kvality.

Dopad na zdraví, provokace nemocí

Výrobci v továrnách semena praží a balí do porcovaných balíčků, ale o předmytí semínek se vůbec nestarají. Nedělá to ani většina spotřebitelů, kteří nakupují semena v obchodech. Slunečnicové slupky mohou na povrchu obsahovat toxické sloučeniny nebo bakterie či vajíčka parazitů, které způsobují infekční onemocnění. I když k tomu nedochází často, nelze takový scénář zcela vyloučit.

Profesionální zpěváci a lidé, kteří hodně mluví, by se měli semínkům vyhýbat. Oleje obsažené ve slunečnicových jádrech pokrývají povrch sliznic hltanu a částečně vaziva mastným filmem, což vede k vysušení sliznic a nepohodlí. Je těžké hodně mluvit po jídle semen nebo zpívat. Konzumace semen vyvolává žízeň, která může negativně ovlivnit funkci ledvin, pokud se vyskytují onemocnění ledvin.

Zubaři mají mnoho stížností na semena. I když tvrzení, že ničí zuby, je značně přehnané, onemocnění dutiny ústní, jako je zánět dásní nebo stomatitida, jsou docela možné. Ostré hrany slupky mohou mechanicky poranit dásně a nemytá slupka špinavýma rukama je zdrojem patogenních mikrobů.

READ
Proč nemůžeš převrátit králíka na záda?

Semena mají díky obsaženým olejům výrazný choleretický účinek. Jsou zakázány v přítomnosti onemocnění, jako je cholecystitida, poškození jater a dyskineze žlučových cest. Lidé s pankreatitidou by je také měli přestat užívat. Nadměrná semena konzumovaná v noci mohou vyvolat pocit tíhy v žaludku a nevolnosti a často vyvolat zácpu.

Vyplatí se smažit semínka a ořechy, jak je skladovat a k čemu může vést zvyk hlodat neloupaná semínka?

Obsah

Ivashkevich Anna.png

– Ořechy a semínka se nejčastěji konzumují jako svačiny nebo se přidávají do různých pokrmů (saláty, kaše, pečivo). Odborníci na výživu také doporučují zařadit do jídelníčku různá semínka a ořechy za předpokladu, že neexistují žádné kontraindikace jejich užívání. Ale samozřejmě existují omezení pro použití semínek a ořechů. Kdy mohou tělu přinést ne dobro, ale škodit?

slunečnicová semínka.jpg

Co je užitečné?

Obsahují velké množství vitamínu E – 32,2 mg na 100 g (v poměru 15 mg denně). Jedná se o jeden z nejdůležitějších vitamínů, protože se aktivně podílí na mnoha biochemických procesech v našem těle.

Slunečnicová semínka jsou bohatá na vitamíny skupiny B (B1 – 1,84 mg na 100 g výrobku, B2, B5, B6, B9).

Syrová semena jsou bohatá na niacin – 100 g obsahuje 8,335 mg niacinu, který zajišťuje normální činnost nervové a trávicí soustavy, zlepšuje stav pokožky.

Jak mohou tělu škodit?

Pokud se slunečnicová semínka konzumují s mírou, mohou způsobit přibírání na váze.

„Lupání“ neloupaných semen škodí zubům a dásním. Sklovina zubů trpí, mění barvu, dochází k mikrotraumatům dásní.

Ze stravy stojí za to odstranit nejen smažená, ale také syrová semena pro lidi s gastritidou, vředy a problémy se střevy, kolitidou.

Semena mohou způsobit alergickou reakci – otok, kašel, svědění, kopřivku, zarudnutí kůže.

Proč je škodlivé „loupat“ semena?

Shipkov Vladimir.jpg

– Ochranný obal zubů je přibližně z 97 % složen z anorganických látek, z nichž hlavní je hydroxyapatit modifikovaný fluorem, hořčíkem a některými dalšími minerály. Na tomto pozadí je zubům prospěšná potrava bohatá na vhodné stopové prvky, zejména vápník, fosfor a hořčík, a také vitamíny, které podporují jejich vstřebávání (D, C atd.). Jednou z těchto potravin jsou ořechy a semínka. Navíc, stejně jako ostatní pevné potraviny, přispívají k mechanickému čištění zubů od tvrdých a měkkých usazenin a také zvyšují slinění.

READ
Jak dezinfikovat semena před výsadbou?

Ale ne všechno je tak jednoduché: zvyk žvýkat neloupaná semena je pro zuby destruktivní. “Lupání” semen předními řezáky nebo stoličkami vede ke ztenčení skloviny, vzniku mikrotrhlin a třísek na sklovině. A oni zase způsobují výskyt přecitlivělosti, třísek a mikrotrhlin a také zvyšují riziko vzniku kariézních lézí.

Semínka a ořechy je nejlepší konzumovat již vyloupané. Nikdy nelámejte ořechy zuby! A samozřejmě nezapomínejte na pravidelné kontroly a profesionální hygienu – žádné superpotraviny nedokážou odstranit všechny druhy plaku z těžko dostupných míst, zpevnit sklovinu a zabránit vzniku zubních onemocnění.

Semenná apendicitida: mýty a realita

A. Yuryeva.jpg

– Nebyly nalezeny žádné vědecké důkazy, že semena se slupkami vyvolávají zánět slepého střeva. Výzkumy potvrzují, že konzumace „junk food“ nezpůsobuje zánět slepého střeva. Ale v osmi případech ze dvou tisíc je možný zánět úponu slepého střeva kvůli slupce slunečnicových semen. Odkud tento mýtus pochází? Nejčastěji se dětem říká, že by neměly jíst semena se slupkami, pouze pro preventivní účely. Dospělí je varují – a právem: obvykle jsou semena se slupkami špinavá, jejich použití může vést k poruchám trávení.

infografika slunečnicová semínka.jpg

dýňová semínka.jpg

Co je užitečné?

Obsahují 1174 mg fosforu na 100 g, což je 150,4 % denní potřeby. Dýňová semínka z hlediska obsahu fosforu obcházejí i ryby.

Množství hořčíku je 535 mg na 100 g výrobku, což je také nad rámec denní dávky (140,9 %). Ne nadarmo se dýňová semínka považují za prostředek prevence hypertenze: pomohou snížit riziko kardiovaskulárních onemocnění, normalizují hladinu cukru v krvi a udrží krevní tlak pod kontrolou.

Tento produkt pomáhá zlepšit fungování imunitního systému a chránit před záněty.

Obsah vlákniny pomůže normalizovat trávicí systém a snížit váhu. Tento produkt v určitém množství bude užitečný pro lidi s obezitou (10-15 g denně), ale pouze pod dohledem lékaře a po předchozí konzultaci.

Jak mohou tělu škodit?

Nadměrná konzumace semínek může vést k nadýmání a nevolnosti. Velké množství vlákniny může vést k řídké stolici a problémům s gastrointestinálním traktem. Ve vzácných případech je možná zácpa.

Výhody ořechů pro tělo

mandle.jpg

Tyto ořechy překračují denní dávku pro množství vitamínu E a kobaltu na 100 g výrobku. Vitamin E – 24,6 mg při denní dávce 15 mg, kobalt – 12,3 g při denní dávce 10 mg. Tyto látky jsou nezbytné pro krvetvorbu, vstřebávání železa, normalizaci nervového systému, snížení podrážděnosti a únavy, zvýšení vytrvalosti, produktivity a výkonnosti.

READ
Která znamení zvěrokruhu milují jednou za život?

infografika mandle.jpg

lískový ořech.jpg

Lískové oříšky obsahují také velké množství vitamínu E – 20,4 mg a také 76 mikrogramů biotinu (vitamín H) v denní dávce 50 mikrogramů. Tento ořech by měl být zaveden do stravy, pokud často a aktivně sportujete, jste vystaveni fyzickému stresu, včetně práce, nebo máte chronické onemocnění (diabetes 2. typu). Vitamin H (biotin nebo vitamin B7) musí být zaveden do vaší stravy při častém stresu a zvýšené úzkosti.

infografika lískový ořech.jpg

Vlašské ořechy

vlašské ořechy.jpg

Vlašské ořechy jsou dobrými pomocníky při odstraňování toxinů z těla a čištění trávicího traktu. Pouze 15 g vlašských ořechů denně pomáhá normalizovat trávicí proces, zlepšuje činnost střev a žaludku.

infografika vlašské ořechy.jpg

pistácie.jpg

Pistácie jsou bohaté na vitamíny B1, B6, B2, B9 a jsou přeborníky v množství křemíku – 50 mg na 100 g (v poměru 30 mg), stejně jako mědi – 1300 mcg (v poměru 1000 mcg) .

Křemík je základem pro naše zdraví, přispívá k lepšímu vstřebávání všech pro tělo nezbytných prvků (kobalt, síra, sodík, mangan, fosfor, fluor, chlór). Zpomaluje proces stárnutí, zlepšuje vzhled a stav pokožky, vlasů a nehtů, podporuje imunitní systém, normalizuje metabolismus.

pistáciová infographic.jpg

Které ořechy a semínka jsou zdravější – syrové nebo pražené?

Syrové ořechy a semínka si uchovávají více živin, jsou zdrojem zdravých tuků, vlákniny a lehce stravitelných bílkovin. Před použitím je vhodné kupované syrové ořechy a semínka na váhu omýt a usušit.

Ořechy a semena jsou bohaté na mononenasycené a polynenasycené tuky, které mají schopnost snižovat hladinu cholesterolu v krvi a mohou chránit před srdečními chorobami. Ale je třeba si uvědomit, že tyto tuky mohou oxidovat, pokud se ořechy a semena praží při vysokých teplotách. Oxidace zase vede ke vzniku škodlivých volných radikálů, které nepříznivě ovlivňují lidský organismus.

Doma můžete proces smažení ovládat. Je vhodné péct v troubě při teplotě 120–160 °C po dobu 15–25 minut (tak budou ve větší míře zachovány užitečné stopové prvky a tuky).

Je třeba připomenout, že ořechy a semena jsou z 50–70 % tuku a při nesprávném skladování dochází nejen k oxidačnímu procesu, ale také žluklé chuti. Při nesprávném skladování mohou ořechy a semena navíc obsahovat karcinogenní aflatoxin, který produkují plísňové houby. Aflatoxin může být přítomen v syrových i pražených semenech a ořeších, protože je tepelně stabilní.

READ
Proč přidávat ocet do roztoku popela?

Semena a ořechy skladujte nejlépe na chladném, tmavém a suchém místě. Vysoká vlhkost a teplo jsou ale ideální podmínky pro vznik plísní. Nezapomeň na to.

Proč se plíseň na chlebu objevuje a jak je zdraví nebezpečná, čtěte ZDE.

Jací škůdci mohou začít v obilovinách a mouce, pokud jsou obiloviny a mouka skladovány nesprávně a jak je správně skladovat? Číst ZDE.

Kde je nejlepší koupit?

Nakupujte ořechy a semena ne na trhu, ve velkém, ale v obchodě, v průmyslovém balení. Důležitým kritériem čerstvosti je příjemná vůně, jádra bez poškození a známky hniloby.

A ještě jeden důležitý bod: je žádoucí, aby se datum nákupu ořechů nebo semínek co nejvíce blížilo datu balení. A samozřejmě byste neměli dělat dlouhodobé zásoby. Ideálně, když kupované ořechy a semínka sníte za pár týdnů.

Je možné při hubnutí jíst ořechy a semínka?

Denní norma ořechů a semen je 20–30 g. Mohou je jíst ti, kteří chtějí zhubnout, ale je třeba vzít v úvahu celkový obsah kalorií v denní stravě. A jelikož se jedná o potraviny s vysokou energetickou hodnotou, je lepší je jíst ráno.

Překračovat denní normu se nevyplatí těm, kteří si nekladou za úkol zhubnout. Ořechy jsou alergenní produkt a nadměrná konzumace může vést k nevolnosti, průjmu, svědění kůže a zarudnutí.

S čím můžete kombinovat ořechy a semínka?

Ořechy a semínka lze kombinovat s jakýmikoli produkty. Můžete si uvařit zeleninový salát, ve kterém se setkáte na jednom talíři: listy salátu nebo rukoly, rajčata, kuřecí prsa, sýr feta a třeba piniové oříšky nebo dýňová semínka. Salát pokapejte olivovým olejem. Oříšky nebo semínka se ideálně kombinují s ranní porcí ovesných vloček, jako ozdobu můžete přidat čerstvé bobule.

Kdo by se měl vyhýbat ořechům a semínkům?

Odmítání těchto přípravků nebo jejich používání s extrémní opatrností je pro ty, kteří mají problémy se slinivkou nebo žlučníkem. Při nedostatečné sekreci žluči může dojít k nepohodlí a bolesti v hypochondriu.

Neměli byste jíst ořechy a semena na lačný žaludek, zvláště pokud máte zánět žaludku nebo vřed.

Děkuji, že jste dočetli tento text až do konce. Sledujte novinky, předplatit pošta.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: