Léčba a nemoci včel – užitečné články

Včely jsou náchylné k různým nemocem

Včely, stejně jako jiný hmyz, jsou náchylné k různým chorobám. Kromě negativního vlivu vnějšího prostředí, chladu, vysoké vlhkosti a dalších faktorů existují nebezpečná onemocnění včel infekčního charakteru. Pokud je příčinou neinfekčních onemocnění nejčastěji nedopatření včelaře, pak se zdrojem infekcí stávají bakterie, viry, patogenní houby, prvoci, klíšťata různých druhů a parazitický hmyz.

Právě na infekční choroby, které se šíří z hmyzu na hmyz, umírá největší počet dospělých včel i plodu. Aby bylo možné přijmout včasná opatření k léčbě a pokud možno předejít problému, je důležité znát stávající onemocnění včel a jejich příznaky.

Varroatóza včel

Včela zasažená klíštětem

Původcem včelí varroatózy je klíště parazitující na hmyzu a v úlu, které se rozmnožuje na larvách a kuklích včelích dělnic a trubců a po vypuštění hmyzu se pak včely živí a živí. Při vážném stupni infekce lze klíšťata snadno vidět na obyvatelích úlu, na plodišti, na plástech a v odpadních produktech včel.

Hmyz zasažený klíšťaty slábne a hyne, přičemž zdrojem včelí variatózy se nejčastěji stává:

• infikovaní jedinci, kteří se dostali do úlu, když byl hmyz vysazen v oslabené kolonii nebo když se včelín potuloval v oblastech infekce;
  • sami nesoucí larvy nebo voštinové roztoče.

Aby se zabránilo rozvoji nákazy na včelnici, je důležité zodpovědně přistupovat k nákupu nových včelstev, matek a mláďat, sledovat epidemickou situaci v oblasti, kde se farma nachází, a hlídat čistotu chovu. úly a plásty.

Varroatóza včel

Varroatóza včel je karanténní onemocnění, při jehož prvních příznacích jsou nutná přísná hygienická a omezující opatření a také několik sezení fumigace takovými přípravky pro včely, jako je folbex a fenothiazin. Jako terapeutické opatření se úly a jejich obsah ošetřují čištěnou sírou a varroatinem.

K léčbě včel se používají akaricidní a antibakteriální přípravky.

Užitečný pro vyhánění škodlivých roztočů bude podle návodu ApiMax pro včely. Přírodní přípravek má nejen akaricidní, ale i antibakteriální, stimulační účinek. Po jeho aplikaci se rodina zbaví parazitů a dostává přirozenou bezpečnou výživu s biologicky aktivními látkami.

Nosémová nemoc včel

Průjem je charakteristickým příznakem onemocnění včel. Skvrny od tekutých exkrementů s nosematózou jsou snadno patrné na všech místech, kde se hmyz zdržuje. Nemoc způsobená prvoky se navíc projevuje hojným úhynem až úhynem královen.

Základní příčinou nosematózy včel je někdy špatná péče o hmyz, nepřijatelné nečistoty v krmivu, špatná kvalita zimování nebo příliš málo mladých jedinců v úlu.

Všechny tyto faktory včelstvo oslabují a patogeny včelího nosema pronikající do úlu s vodou nebo potravou se dostávají na živnou půdu a začínají svou destruktivní činnost. Nemocný jedinec se pozná podle nápadně zvětšeného břicha. Pokud nebudou přijata naléhavá opatření, hrozí, že nemoc včel ztratí většinu ze sedmi a oslabí zbývající hmyz.

Angrešt Pink 2: popis, nejlepší tipy na výsadbu, fotografie

Nosema se léčí cukrovým sirupem fumagilinem

Jako způsob léčby nemoci se včelám nabízí cukrový sirup smíchaný s fumagilinem. Na 25 litrů sirupu by mělo být 20 gramů drogy. Toto množství přípravku pro včely vystačí pro pět včelstev.

Stejně důležitá jako léčba je prevence onemocnění. S ohledem na nosematózu je nutné zajistit péči o hmyz a při sebemenším podezření se provádí důkladné mechanické čištění úlů, rámků a veškerého vybavení s kompletní dezinfekcí všeho, s čím mají včely kontakt.

Akarapidóza včel

Akarapidóza včel – poškození roztoči

Dalším onemocněním způsobeným škodlivými roztoči je acarapidóza včel. Paraziti postihují dýchací cesty hmyzu a vzhledem k postupnému nárůstu potíží může být obtížné okamžitě identifikovat nemoc včel a její příznaky.

První projevy onemocnění lze pozorovat při očistném jarním průletu, kdy se v zářezu nachází velké množství hmyzu s nepřirozeně evertovanými křídly. Takové včely se pouze plazí, nemohou létat. Šíření choroby je usnadněno vysokou vlhkostí a nedostatečnou systematickou péčí o včelín a zvláštní nebezpečí představuje toulavý hmyz nebo hmyz získaný na neověřeném místě.

Porážka dýchacích cest včel - acarapidóza

Aby včelín netrpěl nemocí včel, měly by se při prvních příznacích acarapidózy uchýlit k metodám jeho léčby. K tomu se všemožně podněcují hromadné odlety včel. To lze provést umístěním úlů se zářezy na jih. Díky tomu se rodina zbaví starých a nemocných jedinců. To povede i k vydatnému krmení v době výskytu mladých včel před zimou. Nesmíme zapomenout ani na léky pro včely. Z acarapidózy včel je účinné použití folbexu a ApiMaxu na bázi jehličnatého extraktu pro včely.

Askosferóza včel

Šíření varroatózy včel vede k tomu, že se hmyz stává snadnou kořistí dalších sekundárních infekcí. Jedním z takových onemocnění doprovázejících útok klíšťat je askosferóza včel způsobená patogenními houbami. Výskyt nemoci včel a jejích příznaků je usnadněn zvýšenou vlhkostí, deštivým chladným počasím, kdy se patogeny nejaktivněji rozptylují a množí.

S nemocí se můžete vyrovnat striktním dodržováním doporučení zkušených včelařů:

• hmyz se přenáší do čistých úlů, v případě vážného poškození se voskují všechny rámky se známkami onemocnění včel;
  • mrtvé potomstvo a hmyz jsou spáleny;
  • místo starých královen se vysazují mladé zdravé, čímž se zajistí období bez plodu, aby se zabránilo šíření choroby;
  • včelám se nabízí zdravé jídlo, čistá voda, sirup jako vrchní obvaz;
  • úly jsou zatepleny, vyčištěny;
  • rodiny se redukují a slabí se naopak snaží posílit mladé a silné potomstvo.
Kdy a jak nejlépe zasadit třešně v Bělorusku

K léčbě askosferózy včel se používají Askosan a Unisan.

K léčbě se používají takové účinné přípravky pro včely jako askosan a unisan. Kromě těchto sloučenin se používá ApiMax pro včely, podle návodu je účinný při napadení klíšťaty a pomáhá vyrovnat se s infekcemi způsobenými jinými druhy parazitů. Profylakticky je jako profylaxe užitečný i přípravek na bázi přírodních rostlinných extraktů. V tomto případě se přidává do kómatu na jaře, ihned po letu.

Při zpracování úlů, třídění a ničení včel a rámků infikovaných askosfeózou je nutné vyčistit, opláchnout a dezinfikovat vybavení a pracovní oděv včelaře.

Foulbrood a další infekční choroby včel

Porážka včel nečistým plodem

Výčet nakažlivých chorob včel se neomezuje pouze na výše popsaná onemocnění. Hmyz a jeho plod na včelnicích jsou postiženy aspergilózou a hynou na paratyfus a virovou paralýzu. V posledních případech ztrácejí včely schopnost pohybu. Bez řádné léčby a prevence rodiny slábnou a mohou úplně vymizet.

Závažné karanténní infekce zahrnují několik existujících odrůd moru, které infikují plod. Existují evropské a americké typy průběhu onemocnění. Ale v obou případech mohou mikroskopické patogeny zůstat aktivní po neuvěřitelně dlouhou dobu na zařízení, inventáři, v půdě v infikovaném včelíně. Infekce se do plodu dostává potravou odebranou z plástů inseminovaných mikroby, kontaktem s nemocným hmyzem, používáním špinavých napáječek a krmítek.

Vnější příznaky tohoto onemocnění včel se projevují v pestré barvě plodu a v pozdějších fázích jeho smrti přecházející v hnědošedou hnijící hmotu s odpovídajícím zápachem.

Pokud veterináři potvrdí přítomnost morového plodu toho či onoho typu, je včelín prohlášen za karanténní zónu. Oblast o průměru až 15 kilometrů je uzavřena. Včely jsou přemístěny do zdravých úlů. Nabízí se jim těsto nebo sirup s některým z účinných přípravků pro včely. Postižený plod je zničen, rámky jsou roztaveny na technický vosk.

Pravidelné revize rodin a dezinfekce úlu - prevence moru plodů

Jako preventivní opatření u takto nebezpečné nákazy se navrhuje provádět pravidelné audity rodin, čistit a dezinfikovat úly, rámky a veškeré používané vybavení. Včelám by přitom měla být nabízena pouze kvalitní zdravá strava, k pití používejte čistou vodu.

Přípravky pro včely

Z nemocí včel léčených celandinem

Za příklad účinných prostředků boje lze považovat již zmíněný ApiMax. Nástroj kombinuje všechny prospěšné vlastnosti jehličnatého extraktu pro včely, stejně jako extrakty léčivých rostlin, jako je česnek, echinacea, pepř, eukalyptus a pelyněk.

Subkutánní klíště u koček - příznaky a léčba léky: léky a injekce

Ve snaze nepoužívat chemikálie se někteří včelaři uchylují k přírodním přípravkům, jako je infuze celandinu. Tato rostlina se osvědčila proti všem typům moru, varroatóze, nosematóze a askosferóze. Terapeutické ošetření včel vlaštovičníkem se provádí podle potřeby a profylakticky se úl, rámky s hmyzem a plodiště zavlažují na jaře a dvakrát v druhé polovině léta.

Loseval se používá ke zvýšení imunity včel

Dobrou antivirovou, antibakteriální ochranou je Loseval pro včely. Jedná se o ruský lék, který je účinný proti patogenům takových nebezpečných chorob včel, jako jsou:

• filamentoviróza imobilizujícího pracujícího hmyzu;
  • morský plod evropského a amerického typu;
  • paratyfus a další nemoci, jejichž známkou je těžký průjem;
  • paralýza včel, zjištěná, když jsou úly udržovány v nevhodné formě, doprovázená hromadným úhynem a výskytem jedinců s nevyvinutými křídly;
  • sacbrood, hrozící hromadnou smrtí larev.

Podle návodu k použití lze pastilku pro včely použít jako terapeutické a profylaktické činidlo, které zvyšuje imunitu medového hmyzu.

Vlastnosti neinfekčních chorob včel

Porušení pravidel pro chov včel vede k jejich onemocnění

Včelín nebude schopen plnohodnotně žít, pokud hmyz na něm nebude mít vhodné podmínky. Porušení pravidel pro chov včel má za následek nejen oslabení včelstev, ale také rozvoj nejprve neinfekčních a poté infekčních onemocnění.

Příčiny onemocnění včel neinfekční povahy jsou:

• nezdravé jídlo a špinavé, nevhodné pro pitnou vodu;
  • nedodržování hygienických pravidel, nedostatečná kontrola stavu včelstev, rámků a množství úhynu;
  • sběr v oblastech ošetřených pesticidy nebo jinými chemikáliemi;
  • nedostatečná izolace úlů nebo naopak jejich zapařování;
  • nedostatek úplatku při absenci dalších obvazů.

Toxikóza způsobená medovicí a chemikáliemi může vést k úhynu včel

Mezi běžná onemocnění hmyzu způsobená vnějšími příčinami lze jmenovat pylovou a nektarovou toxikózu. Tato onemocnění včel jsou způsobena tím, že sběr na území se provádí z nebezpečných rostlin. Medonosný hmyz se známkami otravy je neklidný, pociťuje křeče, v těžkém stadiu i smrt. Bez pomoci včelaře mohou být vážně postiženy všechny rodiny. Kultury, které jsou jedovaté pro včely, jsou zničeny, medonosné rostliny jsou navíc vysévány, pokud to není možné, úly budou muset být převezeny na jiné místo.

Nebezpečné pro včelstva jsou toxikózy způsobené chemikáliemi a medovicí. V tomto případě je nutné učinit všechna opatření ke zlepšení stravy a ochraně včel před zdroji nebezpečí. Jako způsob léčby nemoci se včelám nabízí čistý cukrový sirup a voda.

Nejlepší odrůdy vlašského ořechu: výsadba a péče

Děloha plní buňky trubčími vajíčky

Začínající včelaři se často stávají úzkostnými, když matka začne snášet neoplozená vajíčka. Tento stav není známkou nemoci, ale znamená pouze to, že je čas, aby se v úlu objevili trubci. Právě díky partenogenezi u včel dochází k tvorbě samců, kteří následně oplodňují dělohu. V některých případech se však stále vyplatí být opatrný. Pokud královna naplní buňky určené pro pracující jedince trubčími vajíčky, může to naznačovat nutnost jeho výměny.