Užitečné vlastnosti a poškození melounu pro lidské tělo, jak jej správně používat

Kolik můžete jíst meloun najednou bez poškození zdraví? Může bobule poškodit tělo, a pokud ano, v jakých případech?

Obsah

Užitečné vlastnosti melounu

Syurakshina Elena výživa.jpg

– Z hlediska výživy je meloun unikátní bobule. Má velmi málo kalorií – pouze 30 na 100 g. Zároveň je v něm méně sacharidů než v jiných bobulích (6–8 g na 100 g). Pro srovnání je to dvakrát méně než ve 100 g jablek, ačkoli meloun chutná mnohem sladší. Přečtěte si více o tom, jak je meloun pro tělo dobrý.

Meloun podporuje imunitní systém

Meloun je dobrým zdrojem vitamínu C a vitamínů B, které jsou nezbytné pro aktivaci vlastní obranyschopnosti těla. Vitamin C je jedním z nejsilnějších přírodních antioxidantů, podporuje imunitní systém, bojuje proti virům a bakteriím, zpomaluje chronické záněty v těle a prodlužuje mládí. Vitamíny skupiny B jsou důležité pro fungování imunitního systému, nervového systému a mozku. Účastnit se procesů buněčného metabolismu a tvorby energie.

Dobré pro vidění

Meloun obsahuje vitamín A (retinol), který je považován za životně důležitý pro správné fungování těla. Zodpovídá za zdraví očí, podílí se na syntéze bílkovin a podporuje imunitu. Je zvláště důležitý pro ženy během těhotenství, protože hraje vedoucí roli v růstu a vývoji dítěte.

Kdo si stěžuje na pomalý metabolismus, měl by v létě pravidelně jíst melouny, které díky vysokému obsahu kobaltu dokážou metabolismus doslova restartovat. Kobalt je jedním z nejdůležitějších minerálů, které se podílejí na metabolismu: podílí se na syntéze DNA a aminokyselin, na štěpení bílkovin, tuků a sacharidů. Aktivně ovlivňuje metabolické procesy v těle, hraje zvláštní roli v krvetvorbě – stimuluje růst a vývoj červených krvinek.

Nezbytný pro pokožku, vlasy a nehty

Křemík je další životně důležitá mikroživina, která se nachází ve velkém množství v dužině melounu. Je nezbytný pro tvrdost kostí, pohyblivost kloubů, je důležitý pro kůži, vlasy a nehty. Doporučený denní příjem křemíku získáte z 250 g melounu.

Podporuje zdraví srdce

Díky draslíku a hořčíku je meloun jednou z nejprospěšnějších potravin pro kardiovaskulární zdraví. Draslík se podílí na práci nervového systému, svalové kontrakci, a proto je tak důležitý pro zdraví srdce. Udržuje vodní rovnováhu těla, normální krevní tlak a hladinu cukru v krvi. Hořčík je nezbytný pro vývoj kostí a svalů, správnou činnost nervové soustavy.

READ
Pepper Lotta F1: recenze, fotografie, výnos, vlastnosti odrůdy

Kolik vodních melounů můžete sníst najednou?

Porce melounu pro dospělého zdravého člověka by neměla přesáhnout 400–500 g dužiny. Předpokládá se, že meloun je lehký produkt, který lze jíst v neomezeném množství. Ale není tomu tak. Dužina vodního melounu je skutečně zdravá a dokonale vstřebaná tělem, ale přesto obsahuje hodně vlákniny a glukózy, a pokud jsou okamžitě přijaty ve velkých dávkách, trávicí systém to nemusí zvládnout.

Co se stane, když se přejídáte melounem?

Pokud se přejídáte vodním melounem, můžete pociťovat nadýmání, plnost, zvýšenou tvorbu plynu a zažívací potíže. Pokud navíc budete pravidelně překračovat doporučené porce melounu, do těla se dostane hodně tekutin a v tomto případě se začnou vyplavovat důležité minerály.

Je možné pít meloun během těhotenství a během kojení?

Začněme pozitivy. Meloun obsahuje kyselinu listovou (B9), která se někdy nazývá „vitamín pro těhotenství“, protože pomáhá předcházet rozvoji mnoha patologií u dítěte a přispívá ke správné tvorbě nervového systému plodu. Vitamin C pomáhá posilovat cévy a podporuje imunitu matky a dítěte. Meloun navíc obsahuje železo, které je v těhotenství velmi důležité. Závěr je tedy tento: ano, meloun je užitečný během těhotenství, zejména v raných fázích.

Existují také kontraindikace, mezi nimi – problémy s ledvinami, kameny, diabetes mellitus, poruchy trávicího traktu, preeklampsie (komplikace těhotenství provázená otoky, zvýšeným tlakem, ztrátou bílkovin v moči). Proto jíst melouny během těhotenství je pouze po konzultaci s lékařem.

Během kojení budou vodní melouny také výbornou oporou pro tělo matky a dítěte. Část melounu pomůže doplnit zásoby draslíku a hořčíku, vitamínu C a železa, normalizuje vodní rovnováhu u ženy a pomůže zbavit se otoků, které se často objevují po porodu.

Pravidla, která je třeba dodržovat: nepřekračujte porci 200-300 g, sledujte reakci miminka a před rozkrojením meloun důkladně omyjte, abyste se vyhnuli škodlivým látkám.

Výhody melounu pro ženy a muže

Pro ženy je meloun užitečný díky vysokému obsahu kyseliny listové, vitamínů B, hořčíku a draslíku a železa. Umožňuje zlepšit metabolické procesy v těle, udržovat krásu a zdraví vlasů, nehtů a pokožky. Jedná se o vynikající zdroj vlákniny, která v kombinaci s kobaltem aktivuje metabolismus a umožňuje udržet váhu pod kontrolou. Kromě toho meloun pomáhá hydratovat pokožku a slouží jako vynikající prevence otoků v horkém počasí: často se objevují kvůli tomu, že nepřijímáme dostatek tekutin, a proto se tělo snaží zadržovat vodu, která již je. V důsledku toho dochází k otokům.

READ
Otitis u koček: příznaky a léčba doma

Pro muže, kteří vedou aktivní životní styl, hodně cvičí nebo se zabývají fyzickou prací, je meloun užitečný díky glukóze, která se rychle vstřebává a poskytuje příval energie. Draslík a hořčík podporují zdraví kardiovaskulárního systému, předcházejí infarktu a mrtvici.

V jakém věku můžete dát meloun dětem?

Děti mohou jíst meloun od 2 do 3 let. Vyplatí se začít s malou porcí (50–80 g) a sledovat reakci těla. Pokud nejsou žádné nepříjemné příznaky, do věku 3-6 let můžete porci zvýšit na 150 g. V ideálním případě je vhodné poradit se před podáním melounu miminku s dětským lékařem.

V jakých případech může meloun poškodit tělo?

Meloun může být škodlivý v následujících případech:

  1. Bobule nebyla před řezáním omyta nebo nebyla omyta dostatečně důkladně. Během zrání leží meloun na zemi, proto před jeho řezáním pečlivě očistěte kůru od částic půdy a mikrobů v ní obsažených. Ze stejného důvodu byste neměli kupovat vodní melouny s prasklinami nebo je před nákupem krájet: prasklinami a řezy se mikroorganismy ze slupky melounu snadno dostanou do sladké a vlhké dužiny, kde se aktivně množí, a pak způsobují otravu jídlem. Je dokázáno, že otrava melounem souvisí právě se špatnou hygienou, nikoli s přítomností dusičnanů, které po dozrání nezůstávají v dužině melounu.
  2. Snědl jsi příliš mnoho melounu. Mnoho Rusů jí melouny v kilogramech a vysoký obsah vlákniny v dužině, jak jsme již řekli, může vyvolat průjem.
  3. Snědli jste bílou část kůrky – neměli byste to dělat, protože v kůře mohou zůstat stopy potravinářských hnojiv.

Na jaké nemoci se nedoporučuje jíst meloun?

Kontraindikace pro použití vodního melounu jsou exacerbace gastrointestinálních onemocnění, urolitiáza, diabetes mellitus a individuální intolerance. V těchto případech by měl být po konzultaci s lékařem zcela vyloučen nebo konzumován opatrně.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.

Léto je vrcholem melounové sezóny. Je sladký, osvěžující, nízkokalorický a zdravý. Dnes chápeme, co se stane, když bude meloun každý den a jak to ovlivňuje lidské tělo.

Jaká je výhoda melounu?

Výhody dužiny vodního melounu

1. Hydratuje tělo

READ
V jakém roce třešeň plodí po výsadbě

Pitná voda je nezbytná pro všechny metabolické procesy a reakce v těle. Je to nutné zejména v horkém počasí. Kromě vody ale lidskému tělu prospěje konzumace potravin s vysokým obsahem vody. Naštěstí meloun tvoří asi 90-95 % vody. A co víc, vysoký obsah vody v melounu je jedním z důvodů, proč se po konzumaci tohoto produktu cítíme sytí: kombinace vody a vlákniny v něm umožňuje zkonzumovat více kalorií s menším množstvím jídla.

2. Obsahuje užitečné látky

vitamin C (asi 20 % denní potřeby);

vitamín A (asi 18 % denní potřeby);

draslík (5 % denní potřeby);

hořčík (4 % denní potřeby);

vitamíny B1, B5 a B6 (3 % denní potřeby).

Meloun je také jednou z potravin s nejnižším obsahem kalorií: pouze 27–30 kalorií na 100 gramů – to je méně než u mnoha jiných druhů ovoce a bobulí s nízkým obsahem cukru.

3. Dobré pro srdce

Některé živiny obsažené v melounu jsou zvláště prospěšné pro zdraví srdce. V mnoha zemích světa, včetně Ruska, jsou onemocnění kardiovaskulárního systému stále hlavní příčinou úmrtí. Výzkum show že antioxidační karotenoid lykopen nacházející se v melounu pomáhá snižovat cholesterol a krevní tlak v lidském těle.

Meloun také obsahuje Citrulin je aminokyselina, která může zvýšit hladinu oxidu dusnatého v těle. Oxid dusnatý pomáhá rozšiřovat cévy, což snižuje krevní tlak. A další vitamíny a minerály (jako A, B6, C, hořčík a draslík), které se nacházejí v melounu, hrají důležitou roli v udržování zdraví srdce.

4. Dobré pro pokožku a vlasy

Vitamín A je pro lidskou pokožku velmi prospěšný a pouhých 100 gramů melounu obsahuje téměř čtvrtinu doporučené denní dávky. Vitamin A také pomáhá udržovat pokožku a vlasy hydratované a podporuje zdravý růst nových kolagenových a elastinových buněk.

Kromě toho meloun také:

má protizánětlivé vlastnosti;

přispívá k udržení zdraví trávicího traktu;

pomáhá snižovat bolest svalů po cvičení;

snižuje riziko rakoviny díky svým antioxidačním vlastnostem.

Výhody semen melounu

Mnoho lidí je zvyklých vyplivovat semínka melounu a někteří si jednoduše vybírají odrůdy melounu bez semínek. Ale ve skutečnosti jsou také velmi užitečné. Semena melounu jsou nízkokalorická a bohatá na živiny. Při smažení křupou a mohou snadno nahradit jiné nezdravé svačiny.

READ
Lahodná sladkokyselá nakládaná rajčata

Semena melounu mají mnoho zdravotních výhod:

Jedná se o velmi nízkokalorický produkt. Například asi 30 gramů pecek vodního melounu obsahuje asi 150-160 kalorií.

Semena obsahují hořčík: 4 gramy semínek obsahují 21 mg hořčíku, což je přibližně 5 procent denní hodnoty tohoto prvku. Výzkum show že dospělý člověk potřebuje 420 mg hořčíku denně. Je nezbytný pro mnoho metabolických funkcí těla, stejně jako pro imunitu, zdraví srdce a kostí.

Semena melounu obsahují železo, které je důležitou složkou hemoglobinu, který přenáší kyslík po celém těle.

Semena melounu jsou dobrým zdrojem mononenasycených a polynenasycených mastných kyselin. Tyto tuky jsou užitečné k ochraně před infarktem a mozkovou mrtvicí a také ke snížení hladiny „špatného“ cholesterolu v krvi.

Semena melounu jsou vynikajícím zdrojem zinku. Poskytují asi 25 procent denní hodnoty ve 30 gramech. Zinek je základní živina potřebná pro imunitní, trávicí a nervový systém lidského těla.

Pro pohodlnější konzumaci semen melounu na jídlo je můžete jednoduše položit na plech a smažit v troubě při 150-170 stupních. Jsou hotové za 15 minut a jsou mnohem zdravější svačinkou než bramborové lupínky z obchodu.

Výhody slupky z vodního melounu

Obvykle se po konzumaci dužiny ovoce vyhodí slupky z melounu. Ale tato část melounu obsahuje také značné množství užitečných složek. Pokud nejsou zkažené a samotná kůra je důkladně omyta a vysušena, stane se zcela poživatelnou.

Kůra vodního melounu obsahuje citrulin, aminokyselinu, která podporuje rozšiřuje krevní cévy a zlepšuje přívod kyslíku do svalů. Další výhodou slupky z melounu je, že je zdrojem vlákniny. Dieta s vysokým obsahem vlákniny:

snižuje riziko vzniku onemocnění tlustého střeva;

pomáhá snižovat hladinu cholesterolu a cukru v krvi;

rychleji vás zasytí a zároveň vám pomůže udržet si zdravou váhu.

Proč je meloun nebezpečný?

Při konzumaci v rozumném množství vodního melounu (ne více než 300-400 gramů denně) by neměl způsobovat vážné vedlejší účinky. Pokud však s melounem denně konzumujete spoustu jiného ovoce a nedodržujete normu, můžete povstat řadu konkrétních problémů.

Například podle Podle Podle American Cancer Society má denní konzumace více než 30 mg lykopenu, který se také nachází ve vodním melounu, potenciál způsobit nevolnost, průjem, poruchy trávení a nadýmání.

READ
Popis odrůdy detroitské řepy, pěstitelské vlastnosti a výnos

Lidé s těžkou hyperkalémií nebo příliš vysokou hladinou draslíku v krvi by neměli konzumovat více než 150-200 gramů vodního melounu denně, který obsahuje téměř 140 mg draslíku. Hyperkalémie moci vést k nepravidelnému srdečnímu tepu a dalším kardiovaskulárním problémům.

Konzumace potravin bohatých na vodu, jako je meloun, může být atraktivní pro ty, kteří chtějí zhubnout, protože malá část produktu rychle způsobí, že se budete cítit sytí. Jíst více ovoce a zeleniny jakéhokoli druhu přirozeně pomáhá snížit celkový příjem kalorií. Lékaři však nedoporučují jíst pouze meloun, protože rozmanitost lidské stravy je velmi důležitým faktorem.

Lidé s cukrovkou by se měli před konzumací melounu poradit se svým lékařem. V závislosti na celkové stravě osoby a množství snědeného melounu to může ovlivnit hladinu cukru v krvi.

KDO také varuje o nebezpečí nákupu nakrájených vodních melounů. Obnažená dužina ovoce se může stát živnou půdou pro bakterie. Organizace doporučuje, aby byly řezané melouny co nejdříve zabaleny a zchlazeny a skladovány při teplotě nejvýše 4 stupňů.

Odrůdy melounu

Mezi nejoblíbenější odrůdy vodních melounů patří:

Astrakhan (klasický pruhovaný meloun, považovaný za standard chuti a vzhledu).

Borchansky (ovální meloun s tenkými proužky na kůře).

Klášterní (zelené s bílými pruhy a s červenými nebo šedými semeny).

Lunární (žlutá barva masa, světle zelený oválný tvar s tmavě zelenými pruhy).

Melitopol (meloun s jasně červenou a cukrovou dužinou) a další.

Jak rozeznat melounovou dívku od melounového chlapce?

U vodních dívek, které se také nazývají vodní melouny, je stopa stopky široká, její průměr dosahuje až několika centimetrů a u chlapců – malá tečka. Také konec melounu u chlapců je konvexnější, zatímco u dívek je zatažený.

Samčí melouny jsou navíc obvykle podlouhlého tvaru a samičí jsou jako koule. Pozor na ocas, ten by měl být pro každého úplně suchý.

Předpokládá se, že ženské melouny jsou mnohem chutnější. Mají více chuti a méně semen.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: