Zdravotní přínosy a poškození kukuřice, léčivé vlastnosti a kontraindikace

Kukuřice

Kukuřice je možná jednou z nejoblíbenějších plodin na světě, ročně se sklidí asi 850 milionů tun tohoto žlutého semene. Dnes ji člověk konzumuje vcelku, ve formě obilovin, mouky, pěstuje ji na krmivo pro hospodářská zvířata. Ale víme o kukuřici všechno? Ale tyto žluté klasy jsou skutečné zlato, bohaté na vitamíny a minerály.

Co je kukuřice?

Navzdory tomu, že s pěstováním kukuřice začali před 7 tisíci lety obyvatelé Latinské Ameriky (Mayové, Aztékové, Inkové), do Evropy se dostala až v XNUMX. století a ještě později do Asie a Afriky. Na přelomu XNUMX. a XNUMX. století se o kukuřici dozvěděli obyvatelé Maďarska a Rumunska, kteří tuto rostlinu okamžitě nazvali „žluté baňky“.

Kukuřice je bylinná vzpřímená jednoletá rostlina, která dorůstá do 2-4 m. Existuje předpoklad, že se jedná o nejstarší obilnou rostlinu na planetě [1] . Moderní kukuřice se od svého divokého předka výrazně liší jak barvou, tak vyššími výnosy. Zajímavé je, že dnes je nemožné najít v přírodě divokou kukuřici. Místo toho biologové znají mnoho odrůd moderní kultury a ne všechny mají obvyklou žlutou barvu. Dnes chovatelé znají bílou, červenou a dokonce i modrou kukuřici. Podle účelu se rozlišuje devět hlavních skupin této kultury: křemičitá, cukrová, zubatá, škrobová, vosková a další [1] . Ideální podmínky pro pěstování kukuřice jsou subtropické podnebí, i když dobře roste i v mírných zeměpisných šířkách.

Nutriční fakta

Kukuřice je mimořádně bohatým zdrojem živin. Tato zlatá zrna dodávají tělu vitamín C, kyselinu listovou a niacin. Navíc obsahují vitamíny A, D, E, K. Jádra této obiloviny tvoří 72 % sacharidů, 14 % bílkovin a dalších 14 % tuků [2] . V kukuřici je také hořčík, vápník, selen, zinek, draslík, železo, fosfor, měď a jód. A podle žluté barvy zeleniny můžete určit, že je bohatá na karotenoidy, jako je zeaxantin a lutein.

Níže uvedená tabulka uvádí obsah živin na 100 g surového produktu [2] .

Kalorická hodnota 86 kcal
Proteiny 3,27 g
Sacharidy 16,767 g
Tuky 1,35 g
Vlákno 2 g
Ash 0,62 g
Voda 76 g
vitamin A 9 μg
Thiamin (B1) 0,16 mg
Riboflavin (B2) 0,06 mg
Kyselina pantothenová (B5) 0,7 mg
Pyridoxin (B6) 0,09 mg
Kyselina listová (B9) 42 μg
Vitamin E 0,07 mg
Vitamin PP 1,8 mg
Cholin (B4) 23 mg
Vápník 2 mg
Sodík 15 mg
Hořčík 37 mg
Fosfor 89 mg
Draslík 270 mg
Síra 33 mg
Železo 0,52 mg
Mangan 0,2 mg
Zinek 0,46 mg
Měď 54 μg
selen 0,6 μg

Vliv na tělo

Nedávno se kukuřice stala obzvláště oblíbenou kvůli nedostatku lepku v něm, jednoho z nejsilnějších alergenů.

Tato obilovina je navíc bohatá na vitamín E, na kterém závisí zdraví pokožky, a přítomné antioxidanty chrání oči a snižují riziko rozvoje makulární degenerace. Lutein obsažený v kukuřičných zrnech je přitom užitečný nejen pro lidi se špatným zrakem, ale i pro těhotné ženy. Pravidelná konzumace této zeleniny má příznivý vliv na vývoj plodu. Selen dělá z kukuřice silnou protirakovinnou potravinu a také přírodní lék pro ty, kteří mají problémy s ledvinami. Tato žlutá zrna jsou dobrá pro játra a také pomáhají předcházet hromadění přebytečného cholesterolu. Vodu, ve které byla kukuřice připravena, se doporučuje užívat jako lék na inkontinenci moči a chronickou cystitidu.

READ
O salmonelóze telat

Špičkové užitečné vlastnosti

Výhody kukuřiceZlepšuje trávení

Jen jedna sklenice kukuřičných zrn obsahuje téměř pětinu denní potřeby vlákniny [2] . A právě tato látka je důležitá pro úspěšnou prevenci nemocí trávicího ústrojí, zejména střev, i jejich léčbu. Pravidelný příjem vlákniny chrání před hemeroidy, syndromem dráždivého tračníku a divertikulózou. Tato složka přispívá k rychlejšímu vylučování odpadních látek z těla. Navíc stimuluje vylučování trávicích šťáv, což je také důležité pro správné trávení potravy.

Zdroj vitamínů a minerálů

Kukuřice je bohatá na vitamíny skupiny B, zejména thiamin a niacin. Thiamin je nezbytný pro správné fungování nervového systému. Nedostatek niacinu může vést k pelagře (onemocnění, které se projevuje průjmem, demencí a příznaky spojenými s některými dermatologickými problémy). Kukuřice je navíc bohatým zdrojem kyseliny pantotenové, která je zodpovědná za správný metabolismus sacharidů, tuků a bílkovin. Nedostatek kyseliny listové u těhotných žen může vést k vážnému poškození plodu. Kukuřice je schopna poskytnout většinu denního příjmu látky a také vitamín E, přírodní antioxidant, který nejen zpomaluje stárnutí, ale také zlepšuje odolnost vůči různým nemocem. Vitamin A obsažený v kukuřici je důležitý pro udržení zdravých očí a pokožky, stimuluje činnost imunitního systému a jako silný antioxidant chrání před volnými radikály.

Současně kukuřice obsahuje minerály cenné pro tělo, jako je fosfor, mangan, hořčík, zinek, železo a měď. Tato zelenina snadno zvýší zásoby selénu. Fosfor, který je součástí chemického složení těchto zlatých zrn, je důležitý pro správný vývoj kostí a také přispívá k řádnému fungování ledvin. Hořčík je významný minerál, udržuje normální srdeční rytmus a ovlivňuje hustotu kostí.

Protinádorová látka

Kukuřice je bohatým zdrojem antioxidantů potřebných pro boj s volnými radikály. Ty druhé podle vědců zase způsobují rakovinu. Kukuřice na rozdíl od jiné zeleniny tepelnou úpravou neztrácí své blahodárné vlastnosti. Možná to zní paradoxně, ale například vařená kukuřice je ještě zdravější a bohatší na živiny než kukuřice syrová.

Kromě toho zelenina obsahuje fenolické sloučeniny, zejména kyselinu ferulovou, která, jak ukázaly vědecké studie, má protinádorovou aktivitu, zabraňuje rakovině prsu a tlustého střeva [3] [4] .

Ochrana srdce

Výhody kukuřice pro srdce

Kukuřičný olej zabraňuje ateroskleróze a upravuje hladinu „špatného“ cholesterolu [5] . Výsledkem takové činnosti je ochrana kardiovaskulárního systému před mnoha nemocemi. Zavedení kukuřičného oleje do vašeho jídelníčku je nejlepší způsob, jak ochránit své srdce a obohatit své tělo o prospěšné omega-3 mastné kyseliny. Navíc existují důvody, proč považovat kukuřici za zeleninu, která reguluje krevní tlak. Snižuje riziko srdečního infarktu a mrtvice.

READ
Obklad, jak obložit dům cihlami

přírodní lék na anémii

Jako zdroj kyseliny listové (B9) je tato obilovina schopna zabránit anémii. Obsahuje železo, které je nezbytné pro tvorbu červených krvinek. Nedostatek tohoto prvku je jednou z nejčastějších příčin anémie.

Diabetický asistent

Kukuřice je užitečná pro lidi s diabetem 2. typu, protože obsahuje fytosteroly, které regulují produkci a vstřebávání inzulínu a zabraňují hypo- a hyperglykémii. V komplexu má tento účinek velmi příznivý vliv na celkový zdravotní stav pacientů.

Některá varování

Zralá kukuřice obsahuje hodně mastných kyselin. Z tohoto důvodu je nežádoucí, aby lidé náchylní k srdečním onemocněním zneužívali rostlinný, nebo ještě více kukuřičný olej. V poslední době si oblibu získává fruktóza získaná z kukuřice, která se používá jako surovina do sladidel. Náhražky ve formě kukuřičného sirupu mají přitom na zdraví velmi žalostný vliv: způsobují obezitu a prudké skoky glukózy v krevním řečišti.

Stejně jako většina obilovin obsahuje kukuřice kyselinu fytovou, která tělu ztěžuje vstřebávání minerálů, jako je železo a zinek [6] . Zejména při vyváženém jídelníčku s pravidelnou konzumací masa to většinou není problém. Ale v zemích, kde je kukuřice hlavní složkou každodenní stravy, se může kyselina fytová stát vážným problémem. Namáčení kukuřice před konzumací pomůže mírně snížit obsah této látky v zelenině.

A další zklamání. Kukuřice je zelenina, která je nejčastěji vypěstována z geneticky modifikovaných semen. A je také důležité vědět.

Jak vybrat ten správný

Jak vybrat kukuřici

Tato zelenina se na trzích objevuje v druhé polovině léta. Při výběru kukuřice je lepší dát přednost klasům zabaleným v zelených listech, s lesklými a stále svěžími „vlasy“. Čím světlejší zrno, tím mladší, a tedy šťavnatější a chutnější kukuřice. Nejchutnější zelenina je se světle žlutými zrny. Je důležité, aby na hlavě nebyly tmavé skvrny nebo plíseň [7] .

Oblasti použití

Kukuřice je úžasná zelenina. Používá se jako surovina v mnoha oblastech lidského života, včetně následujících:

  • potravinářský průmysl;
  • farmakologie;
  • kosmetologie;
  • lidová a tradiční medicína;
  • chemický průmysl (pro výrobu pryskyřice, oleje, laků, papíru, syntetických tkanin).

Kukuřice v tradiční medicíně

V lidovém léčitelství různých zemí má kukuřice čestné místo. Ale k léčbě se nejčastěji používají ne celé hlávky zelí, ale stigmata. Předpokládá se, že mají diuretické, choleretické a hemostatické vlastnosti [8] . Kromě toho se nálevy z kukuřičných “vlasů” používají k urychlení srážení krve, rozpouštění ledvinových kamenů a léčbě různých onemocnění jater. Vnější použití infuzí pomáhá zbavit se různých kožních onemocnění, vyrážek, modřin. Nejen lidoví léčitelé, ale i certifikovaní terapeuti předepisují svým pacientům bylinné přípravky z kukuřice na léčbu cholecystitidy, hepatitidy, zánětu žlučových cest, cystitidy.

READ
Jak si vyrobit topiary z bankovek sami: materiály a nástroje, pokyny krok za krokem, možnosti designu koruny, zapínání bankovek

Infuze kukuřičných stigmatUniverzální recept na infuzi stigmat

K přípravě léčivého kukuřičného nálevu budete potřebovat sklenici vroucí vody, kterou je třeba zalít asi 10 g stigmat. Nádobí přikryjeme a obalíme nálevem. Nechte alespoň hodinu působit. Připravený lék vzít 1 polévkovou lžíci. l. před jídlem třikrát denně.

Infuze k léčbě jater

Tento lék je připraven z kukuřičných stigmat a divoké růže, odebraných ve stejných poměrech. Dvě polévkové lžíce směsi zalijte vroucí vodou (budete potřebovat asi sklenici) a zabalené nechte alespoň dvě hodiny odležet. Vezměte 1/3 šálku třikrát denně po jídle. Chuť nápoje můžete zlepšit, pokud přidáte trochu medu.

Vývar pro léčbu slabých vlasů

Oslabené, tenké, matné vlasy lze obnovit jejich opláchnutím odvarem z kukuřičných bliznek. Chcete-li zvýšit účinek, můžete vzít stejné poměry syrové kukuřice a kopřivy.

Kukuřice ve vaření

Kukuřice, fazole a paprika jsou základem mexické kuchyně, ale pokrmy z této žluté zeleniny mají i mnohé další národy. Připravují se z něj polévky, náplně do palačinek, koláče.

Nejjednodušším receptem, zbožňovaným nejen Mexičany, je grilovaná kukuřice. Za tímto účelem jsou kukuřičné klasy potaženy olejem, zabaleny do fólie a pečeny několik minut. Restovaná kukuřice s cibulí a zeleným chilli je snadná. Existuje předpoklad, že staří Inkové připravovali salát z vařených kukuřičných zrn, rajčat, zelené papriky, červených fazolí a quinoi.

Ale jakákoli metoda se používá k vaření kukuřice, je důležité vařit bez solí a nepřekročit ji, protože poté se zrna stanou příliš tvrdými.

Kukuřice je jednou z nejrozšířenějších obilnin na světě. Je bohatým zdrojem antioxidantů, mnoha vitamínů a minerálů, takže střídmá konzumace této zeleniny má pozitivní vliv na zdraví.

    Wikipedie. – Kukuřice.↑↑ Moje zdravá strava. – Kalorie “Cukrově žlutá kukuřice, čerstvá.” Chemické složení a nutriční hodnota. Publikace Spandidos. – Kyselina ferulová působí protinádorově a inhibuje metastázy v buňkách rakoviny prsu regulací epiteliálního a mezenchymálního přechodu. Longdom Publishing S.L. | Deníky s otevřeným přístupem. – Protirakovinné vlastnosti fenolových kyselin u rakoviny tlustého střeva – Přehled. INFOX.ru. – Kukuřičný olej účinně snižuje „špatný“ cholesterol. Harper’s Bazaar. – Kukuřice: výhody a škody. Webspoon.ru. Jak vybrat kukuřici. Zdraví – Encyklopedie léčivých rostlin, bylin. – Kukuřice (Zea mays L.).

Více čerstvých a relevantních informací o zdraví na našem kanálu Telegram. Přihlásit se k odběru: https://t.me/foodandhealthru

Specializace: filolog, učitel anglické a světové literatury.

Kukuřice

Jedním z nejoblíbenějších a cenově dostupných jídel v létě je vařená kukuřice. Klasy milují dospělí i děti pro jejich příjemnou chuť, velkou nutriční hodnotu a spoustu užitečných vlastností. Jak kukuřice působí na tělo a v jakých případech může poškodit zdraví?

READ
Narcis. Pěstování ve volné půdě. Všechny triky.

Popis, výhody a složení kukuřice

Kukuřice je jednoletá bylina z čeledi trav. Je to nejstarší obilná rostlina na světě. Současně se moderní kultura liší od svých předků barvou, vyššími výnosy.

Nyní je kukuřice rozdělena do 9 botanických skupin, které se liší strukturou zrna. Velikost a barva klasů se liší od odrůdy k odrůdě. Mnozí jsou zvyklí vidět žlutou kukuřici, ale existují zástupci s načervenalými, fialovými, modrými a téměř černými zrny.

Rostlina byla zavedena do kultury před 7-12 tisíci lety na území moderního Mexika. Kukuřice preferuje subtropické klima a mírné zeměpisné šířky, takže nyní se její pěstování zabývá mnoho zemí: USA, Čína, Argentina, Ukrajina, Indie, Rusko, Kanada, Francie, Egypt.

Struktura

Kukuřice vděčí za své blahodárné vlastnosti svému bohatému složení. Klasy obsahují aminokyseliny, které se podílejí na syntéze bílkovin, zajišťují plné fungování mozku a posilují imunitní systém.

Ve složení vařené kukuřice je cholin – ve vodě rozpustná látka podobná vitaminu, která čistí stěny tepen, žil a kapilár od cholesterolových plaků. Neméně užitečná je vláknina, která je zodpovědná za normalizaci trávicích procesů.

Dívka drží ruce na břiše

Kukuřice zlepšuje trávení: Pixabay

Barevné odrůdy kukuřice podle Raffaelly Colombo obsahují antokyany, které jsou proslulé svými protizánětlivými, regeneračními a antioxidačními vlastnostmi.

Ve složení vařených klasů jsou podle Stephanie Watson vitamíny důležité pro zdravé fungování těla. Vitamín A zlepšuje zrakové funkce, vitamíny skupiny B posilují nervový systém, zlepšují stav kůže a sliznic a urychlují hojení ran. Vitamin E je silný antioxidant, který blokuje fungování volných radikálů v těle a vitamin PP normalizuje koncentraci cholesterolu v krvi, zlepšuje činnost gastrointestinálního traktu a stimuluje činnost slinivky břišní a jater.

Vařená kukuřice je navíc bohatá na všechny známé makro- a mikroprvky. Zrna rostlin obsahují fluor, měď, fosfor, vápník, železo, zinek, hořčík, draslík, mangan.

Jaký je obsah kalorií vařené kukuřice? 100 g rostlinných zrn obsahuje asi 110 kcal. Bílkoviny ve složení jsou 3,2 g, tuky – 2,8 g, sacharidy – 14 g.

Jaké jsou výhody vařené kukuřice?

Dan Brennan, MD, hovoří o zdravotních výhodách této letní zeleniny:

  • Užívání kukuřice pomáhá předcházet a zmírňovat stavy při onemocněních trávicího systému. Pokud zavedete rostlinu do běžného jídelníčku, můžete snížit pravděpodobnost hemoroidů, syndromu dráždivého tračníku, divertikulózy.
  • Vařená kukuřice je bojovníkem proti zhoubným novotvarům. Obsahuje dostatečné množství antioxidantů a také kyselinu ferulovou, které působí proti volným radikálům způsobujícím rakovinu.
  • Další důležitou vlastností vařených zrn je ochrana kardiovaskulárního systému. Kukuřice pomáhá snižovat pravděpodobnost mrtvice, infarktu, aterosklerózy.

lidské srdce

Kukuřice chrání kardiovaskulární systém: Unsplash / Robina Weermeijer

READ
Calamus root: léčivé vlastnosti a kontraindikace, použití v tradiční medicíně

Rostlina zmírňuje prostatitidu, dává člověku sílu, která je zvláště nezbytná pro muže během silového tréninku a těžké fyzické práce. Neméně užitečná vařená kukuřice pro ženy. Klasy snižují bolest v kritických dnech, zmírňují migrény, předcházejí zánětlivým onemocněním pánevních orgánů. Během těhotenství kukuřice zmírní otoky a zácpu, zlepší stav s toxikózou a sníží riziko vzniku anémie.

Aplikace, možná poškození a kontraindikace

Díky své sladké a mléčné chuti se kukuřice používá v mnoha pokrmech. Nejběžnějším způsobem použití je vaření klasů. Dají se však připravit i sofistikovanější pokrmy. Polévky, saláty, hlavní jídla jsou vyráběny na základě tohoto produktu, jak je uvedeno v článku autoritativní lékařské publikace Healthline. Přidáním různých koření a koření je pokaždé možné odhalit chuť zeleniny novým způsobem.

Zároveň je důležité převzít odpovědnost za používání kukuřice, protože to není užitečné pro každého. Kdo je kontraindikován vařená kukuřice? Vzhledem k tomu, že rostlina zvyšuje srážlivost krve, pacienti, kteří jsou náchylní k trombóze, křečové žíly, by ji měli odmítnout.

Kukuřice má průměrný glykemický index (asi 50), proto ji Healthline doporučuje používat s opatrností v jídelníčku při cukrovce a kontrolovat množství zkonzumovaných sacharidů za den. Kromě toho stojí za to vyloučit použití kukuřice v případě exacerbace onemocnění gastrointestinálního traktu, individuální intolerance, ne zcela vytvořené funkce žvýkání u dětí (do 2–2,5 let).

Je třeba si uvědomit, že nadměrná konzumace vařené kukuřice může způsobit těžkost v žaludku, plynatost. Abyste zabránili rozvoji těchto stavů, dodržujte normu. Denně by dospělý člověk neměl sníst více než 200 g vařených zrn rostliny (2 klasy). Norma pro děti je 1 malý klas.

Kukuřice

Nepoužívejte nadměrně kukuřici: Unsplash / Virgil Cayasa

Užijte si plody léta a nasyťte tělo užitečnými látkami. A pro celoroční zásobu vitamínů si kukuřici v sezóně zmrazte a zařaďte ji do svého pravidelného jídelníčku.

Pozornost! Materiál slouží pouze pro informační účely. Bez předchozí konzultace s lékařem byste se neměli uchýlit k metodám léčby popsaným v něm.

  1. Dan Brennanová. Zdravotní přínosy kukuřice // WebMD. – 2020. – 7. listopadu. – Režim přístupu: https://www.webmd.com/diet/health-benefits-corn
  2. Diabetes a spotřeba kukuřice: Je to v pořádku? // Healthline. – 2019. – 1. února. — Režim přístupu: https://www.healthline.com/health/diabetes-corn#takeaway
  3. Je kukuřice zelenina? // Healthline. – 2016. – 22. srpna. — Způsob přístupu: https://www.healthline.com/health/food-nutrition/is-corn-a-vegetable
  4. Raffaella Colombo, Lucia Ferron, Adele Papetti. Barevná kukuřice: Aktuální informace o extrakci metabolitů, zdravotních důsledcích a potenciálním použití // PubMed. – 2021. – 2. ledna. – 26 (1). — Režim přístupu: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33401767/
  5. Stephanie Watsonová. Kukuřice // WebMD. – 2020. – 14. srpna. – Režim přístupu: https://www.webmd.com/food-recipes/corn-health-benefits

Recenzent – lékař nejvyšší kategorie Michailenko Lyudmila Anatolyevna.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: